Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 19 października 2017 r., sygn. III SA/Gl 760/17

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Jużków, Sędziowie Sędzia WSA Adam Nita (spr.), Sędzia WSA Barbara Orzepowska-Kyć, Protokolant Damian Szczurowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 października 2017 r. sprawy ze skargi G.W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w M. z dnia [...] r. nr [...].; 2. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w K. na rzecz strony skarżącej kwotę 740 zł (słownie: siedemset czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z [...] r. nr [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w K. (w dalszej części uzasadnienia zwany również Organem odwoławczym lub Organem II instancji) utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w M. (określanego także jako Organ I instancji) z [...] r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia braku oprocentowania nadpłat w podatku od towarów i usług za okresy: styczeń, luty, maj - październik oraz grudzień 2012 r.

Rozstrzygniecie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym.

W dniu [...] r. Gmina W. (w dalszej części uzasadnienia określana również mianem Podatnika lub Skarżącego) złożyła do Organu I instancji wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku oraz zwrot nadwyżki kwot naliczonego podatku od towarów i usług nad podatkiem należnym wraz z należnym oprocentowaniem. Towarzyszyło temu dokonanie korekt deklaracji podatkowych na podatek od towarów i usług, za poszczególne miesiące 2012 r. Podatnik, uzasadnił swoje korekty, a także złożony wniosek powołując się na orzecznictwo sądowe, a także na stanowisko Ministerstwa Finansów, dotyczące tzw. centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług w gminach. W tym względzie wskazano na uchwałę NSA z 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 1/13, wyrok TSUE z 29 września 2015 r., sygn. akt C-276/14, na uchwałę z 26 października 2015 r., sygn. akt I FPS 4/15. Posiłkowano się również komunikatami Ministerstwa Finansów z 29 września 2015 r. oraz z 29 października 2015 r. Wszystko to sprawiało, że Podatnik nie miał wątpliwości co do tego, że jako jednostka samorządu terytorialnego powinien być traktowany jako jeden podatnik podatku od towarów i usług. Tym samym, w jego przekonaniu, winien on jednym rozliczeniem objąć podatek od towarów i usług do tej pory oddzielnie deklarowany przez gminę oraz przez jej jednostki organizacyjne (zakład budżetowy oraz jednostki budżetowe). Dotyczyło to w szczególności kwot naliczonego podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur zakupowych dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji - budowę infrastruktury wodno - kanalizacyjnej, przekazanej następnie gminnemu zakładowi budżetowemu (Zakładowi Gospodarki Komunalnej).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00