Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 19 września 2017 r., sygn. II SA/Ol 604/17

Oświata

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant sekretarz sądowy Marta Kudła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 września 2017 r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Kuratora Oświaty z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie zezwolenia na założenie przedszkola publicznego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją nr 3/2017 z dnia 27 lutego 2017 r. Wójt Gminy "[...]" (dalej jako: "organ pierwszej instancji" lub "Wójt Gminy") odmówił "[...]" Spółce z o.o. (dalej jako: "Spółka") wydania zezwolenia na założenie przedszkola publicznego "[...]".

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji podał, że zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w dniu złożenia wniosku, to jest w dniu 30 września 2015 r., mającym zastosowanie w sprawie na podstawie art. 18 ustawy z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie zmiany ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 35), założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę fizyczną wymaga zezwolenia właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, której zadaniem jest prowadzenie szkół lub placówek publicznych danego typu. Warunki wydania zezwolenia określa § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 marca 2004 r.

w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną lub osobę fizyczną (dalej jako "rozporządzenie"). Organ ocenił, że zostały wypełnione przesłanki, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt. 1-4 rozporządzenia, ale nie została spełniona przesłanka wynikająca z § 4 ust. 1 pkt 5. Organ ustalił bowiem, że utworzenie przedszkola w miejscowości wskazanej przez założyciela nie stanowi korzystnego uzupełnienia sieci szkół w gminie. Dokonując tej oceny organ wziął pod uwagę, że na terenie gminy przy dwóch szkołach podstawowych (SP "[...]") i dwóch szkołach filialnych (w "[...]") funkcjonuje łącznie 6 oddziałów przedszkolnych, z których każdy może pomieścić 25 dzieci. Gmina jest ponadto w stanie w każdym czasie zwiększyć liczbę oddziałów przedszkolnych przy szkołach, zapewniając tym samym większą ilość miejsc. Organ pierwszej instancji zaznaczył, że obecnie zapewniono wystarczającą liczbę miejsc dla uczniów objętych obowiązkiem realizacji wychowania przedszkolnego oraz chętnych dzieci, a do dnia wydania decyzji do organu nie wpłynęły informacje o nieprzyjęciu dziecka do oddziału przedszkolnego ze względu na brak miejsc. Podniósł ponadto, że dzieci są zapisywane także do przedszkoli poza granicami gminy - czterech uczniów uczęszcza do przedszkoli w "[...]", a do niepublicznych jednostek wychowania przedszkolnego na terenie gminy uczęszcza 69 dzieci z terenu gminy. Organ pierwszej instancji przeanalizował również wpływ liczby urodzeń dzieci i migracji rodzin na liczbę dzieci faktycznie uczęszczających do szkół. Biorąc pod uwagę możliwość zapewnienia 250 miejsc przedszkolnych w samorządowych szkołach, emigrację mieszkańców oraz istniejące wolne miejsca w oddziałach przyszkolnych, organ stwierdził, że gmina wywiązuje i wywiąże się z obowiązku zapewnienia dzieciom sześcioletnim spełnianie obowiązku, a dzieciom trzy i pięcioletnim - realizację ich prawa do korzystania z wychowania przedszkolnego. W przypadku większej liczby dzieci gmina ma bowiem możliwość zapewnienia ewentualnie brakujących miejsc przez rozpisanie konkursu ofert, lecz na terenie gminy nie ma takich potrzeb. Dodał, że organ prowadzący przedszkole niepubliczne "[...]" uniemożliwił skontrolowanie przez gminę udzielonej dotacji. Wskazał też, że gmina podejmuje działania zmierzające do spełnienia wszelkich wymagań przez oddziały, określone w przepisach w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym jest prowadzone przedszkole lub oddziały przedszkolne zorganizowane w szkole podstawowej. Zaznaczył ponadto, że likwidując 2015 r. szkoły podstawowe w "[...]", utworzono tam placówki filialne o strukturze I-III wraz z oddziałami przedszkolnymi w celu umożliwienia dzieciom realizację wychowania przedszkolnego blisko miejsca zamieszkania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00