Wyrok WSA w Krakowie z dnia 29 września 2017 r., sygn. I SA/Kr 677/17
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia: WSA Waldemar Michaldo Sędziowie: WSA Stanisław Grzeszek WSA Urszula Zięba (spr.) Protokolant: specjalista Bożena Piątek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 września 2017 r. sprawy ze skargi W. Ż. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 27 kwietnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie łącznego zobowiązanie pieniężnego za 2017 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącego koszty postępowania w kwocie 100 zł (sto złotych).
Uzasadnienie
Burmistrz Miasta i Gminy S. decyzją z dnia 26 stycznia 2017r., nr [...] orzekł o ustaleniu wysokości łącznego zobowiązania pieniężnego na rok 2017 w kwocie 322,00 zł, należnego od W. Ż.. Podatkiem od nieruchomości objęto budynek mieszkalny o pow. użytkowej 80 m2 oraz grunty "pozostałe" o pow. 437 m2. Z kolei podatkiem rolnym opodatkowano użytki rolne o pow. 1,9798 ha.
W odwołaniu od powyższej decyzji, podatnik podniósł, że grunt o pow. 437 m2 powinien podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości, gdyż został zajęty pod pas drogowy gminnej drogi publicznej w miejscowości S.. Podatnik twierdzi, że w ubiegłych latach, do roku 2015, przedmiotowy grunt był zwolniony z opodatkowania. Wskazał ponadto, że na podstawie uchwały Rady Narodowej Miasta Krakowa z dnia 28 maja 1986r. Nr 103 w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych oraz lokalnych miejskich (Dz. Urz. Województwa Małopolskiego z dnia 7 lipca 1986r. Nr 10, poz. 84) sporną drogę we wsi S., zaliczono do dróg gminnych na terenie ówczesnego województwa krakowskiego.
Wobec powyższego wniesiono o zmianę ww. decyzji w sposób uwzględniający ustawowe zwolnienie z opodatkowania gruntów zajętych pod pas drogowy gminnej drogi publicznej.
Decyzją z dnia 27 kwietnia 2017r., nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze, działając, m.in. na podstawie art. 2, art. 3, art. 5, art. 6 i 8 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 716 ze zm., dalej jako: "u.p.o.l."), art. 2, art. 3, art. 5, art. 6 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (tj.: Dz.U z 2016r., póz. 617 z późn. zm.), art. 20 i art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989r. prawo geodezyjne i kartograficzne (tj. Dz. U. z 2016r., poz. 1629, z późn. zm.), uchwały Rady Miejskiej w Skale Nr XXVT/191/16 z dnia 25 października 2016r. w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości (Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego z 2016r., poz. 6200) - utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. Organ odwoławczy powołał się na dane z ewidencji gruntów i wskazał nieruchomości, składające się z poszczególnych działek, których podatnik jest właścicielem. Wskazał, że kwestią sporną w sprawie jest opodatkowanie działki nr [...] sklasyfikowanej w ewidencji gruntów, jako droga. Według podatnika, przedmiotowa nieruchomość jest w całości zajęta pod drogę publiczną, co z kolei powinno skutkować jej zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Odnosząc się do twierdzeń właściciela nieruchomości, SKO w K. wyjaśniło, że przepis art. 2 ust. 3 pkt. 4 u.p.o.l. stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych w rozumieniu przepisów o drogach publicznych oraz zlokalizowane w nich budowle — z wyjątkiem związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej innej, niż eksploatacja autostrad płatnych. Odwołano się do treści ustawy z 21 marca 1985r. o drogach publicznych i zdefiniowano pojęcia "pas drogowy", "droga publiczna" oraz "zlokalizowane w pasach drogowych budowle". Na tej podstawie wywiedziono, że aby dany grunt mógł korzystać ze zwolnienia, to musi być zajęty pod pas drogowy drogi publicznej. Zaliczenie danej drogi do jednej z kategorii dróg publicznych (drogi krajowej, wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej) jest elementem konstytutywnym definicji drogi publicznej. Powołano się także na orzecznictwo, zgodnie z którym, nie każda droga spełniająca funkcję ciągu komunikacyjnego może być uznana za drogę publiczną. By zyskała taki status, musi zostać zaliczona w trybie przewidzianym ustawą o drogach publicznych do jednej z kategorii dróg, wymienionych w tej ustawie i jednocześnie spełniać warunek możliwości powszechnego korzystania z niej. W orzecznictwie wskazuje się konsekwentnie, że każda z kategorii dróg publicznych powinna spełniać określone parametry techniczne oraz warunki formalne i prawne, tzn. zaliczenie do danej kategorii dróg powinno nastąpić w formie przewidzianej prawem. Ponadto Kolegium wyjaśniło, że w obecnym stanie prawnym, powołana przez podatnika uchwała Rady Narodowej Miasta K. z dnia 28 maja 1986r. Nr 103 w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych oraz lokalnych miejskich nie może stanowić podstawy do uznania drogi istniejącej na prywatnej działce nr [...] w miejscowości S. za drogę gminną. SKO w K. podkreśliło, że zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych zaliczenie do kategorii dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu. Nadto, zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem NSA, droga publiczna nie może być własnością osób fizycznych i niepublicznych osób prawnych, a to z tego względu, że zgodnie z art. 140 k.c., w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego właściciel może, z wyłączeniem innych osób, korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa. Konieczną zatem przesłanką do skutecznego podjęcia przez radę gminy, uchwały o zaliczeniu drogi do kategorii dróg gminnych jest legitymowanie się przez gminę prawem własności do gruntów, po których droga taka przebiega. Zatem droga, która nie jest własnością gminy, nie może być drogą gminną i z tego powodu nie może być zaliczona do dróg gminnych. Organ II instancji zauważył, że zgodnie z wyjaśnieniami Burmistrza Miasta i Gminy S. z dnia 22 lutego 2017r. droga przebiegająca między innymi po terenie działki nr [...] nie stanowi drogi publicznej, bowiem Rada Gminy S. nie podjęła do tej pory uchwały o zaliczeniu tej drogi do kategorii dróg gminnych ze względu na nieuregulowany stan prawny działek, znajdujących się w pasie drogowym. W konsekwencji SKO w K. stwierdziło, że działka nr [...] nie korzysta z ustawowego zwolnienia z opodatkowania podatkiem od nieruchomości. W ostatniej części uzasadnienia decyzji, organ II instancji dokonał sprawdzenia w zakresie prawidłowości ustalenia podatku w przedmiotowej sprawie i stwierdził, iż organ I instancji prawidłowo ustalił wysokość łącznego zobowiązania pieniężnego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.