Wyrok WSA w Kielcach z dnia 20 września 2017 r., sygn. II SA/Ke 473/17
Gry losowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Armański, Sędzia WSA Dorota Chobian, Protokolant Joanna Nowak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 września 2017 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] w przedmiocie kary pieniężnej za urządzanie gry na automatach poza kasynem oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w [...], po rozpatrzeniu odwołania [...] zwanej dalej Spółką), utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] wymierzającą karę pieniężną w łącznej wysokości 24.000 zł za urządzanie gry na automatach do gier [...] poza kasynem gry. W podstawie prawnej tego ostatniego rozstrzygnięcia zostały powołane art. 207 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015r. poz. 613 ze zm.), zwanej dalej O.p., w zw. z art. 2 ust. 3, art. 6, art. 8, art. 14, art. 89 ust. 1 pkt 2, art. 89 ust. 2 pkt 2, art. 90 ust. 1, art. 91 ustawy z dnia 19.11.2009r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2016r. poz. 471 ze zm.), zwanej dalej u.g.h.
W uzasadnieniu organ odwoławczy podał, że funkcjonariusze Urzędu Celnego w [...] przeprowadzili w dniu 5.10.2016r. kontrolę w lokalu [...] w [...], w trakcie której ujawniono ww. urządzenia - których dysponentem była Spółka - mogące być automatami służącymi do urządzania gier hazardowych w rozumieniu przepisów u.g.h. W wyniku przeprowadzonego wówczas eksperymentu procesowego ustalono, że:
- gracz nie miał wpływu na to w jakich konfiguracjach zatrzymują się symbole wyświetlane na elektronicznych bębnach, a wynik gry jest niezależny od jego umiejętności (zręczności),
- prowadzone gry zawierają element losowości,
- gry na urządzeniach organizowane są w celach komercyjnych, aby zagrać należy zasilić urządzenie pieniędzmi.
Powyższe ustalenia potwierdziły także dowody przeprowadzone w toku postępowania przygotowawczego o sygn. akt RKS 428/2016, w tym dowody z przesłuchania świadków. W konsekwencji organy uznały, że gry prowadzone na ujawnionych urządzeniach są grami na automatach w rozumieniu art. 2 ust. 3 u.g.h. - gdyż prowadzone są na urządzeniach elektronicznych i zawierają element losowości. Podkreślono przy tym, że gry na automatach mogą być prowadzone na podstawie udzielonej koncesji na prowadzenie kasyna gry (art. 6 ust. 1 u.g.h), a urządzanie gier na automatach dozwolone jest wyłącznie w kasynach gry. Tymczasem Spółka nie posiadała w dniu kontroli takiej koncesji, jak również zezwolenia na urządzanie gier na automatach w salonach gier lub gier na automatach o niskich wygranych, o którym mowa w art. 129 ust. 1 u.g.h. na obszarze właściwości Naczelnika Urzędu Celnego w [...]. Ponadto skontrolowany lokal nie jest kasynem gry. Reasumując organ stwierdził, że działalność prowadzona w zakresie urządzania gier na stanowiących przedmiot postępowania automatach miała miejsce poza kasynem gry zdefiniowanym art. 4 ust. 1 pkt 1 lit a u.g.h., bez koncesji oraz rejestracji automatu tj. z pominięciem wymogów, o których mowa w art. 6 ust. 1 i art. 23a ust. 1 u.g.h. W takim przypadku, stosownie do art. 89 ust 1 pkt 2 u.g.h. urządzający gry na automatach poza kasynem gry podlega karze pieniężnej, która wynosi 12.000 zł od każdego eksploatowanego automatu. Za podmiot ten została uznana Spółka - która zorganizowała nielegalne gry hazardowe na ujawnionych automatach w skontrolowanym lokalu, tworząc tym samym miejsce prowadzenia nielegalnych gier hazardowych. Spółka zatrudniła do pracy w ww. lokalu na podstawie umowy zlecenia [...], do której obowiązków należało m.in. obsługa lokalu, włączanie i wyłączanie automatów, kasowanie punktów kluczami serwisowymi, wyciąganie z automatów środków pieniężnych, zapisywanie na kartach wygranych, wypłata wygranych. W sprawie automatów pracownica kontaktowała się z [...], od którego otrzymywała co miesiąc wynagrodzenie. Ponadto w trakcie prowadzonego postępowania ustalono, że w oknie ww. lokalu widniał plakat z wizerunkiem ruletki, a znajdujące się tam pomieszczenie było wyposażone m.in. w biurko, fotel, wiatrak, 7 krzeseł, automaty do gier, czajnik. Charakter wyposażenia lokalu świadczy, zdaniem organu o tym, że prowadzona tam działalność nastawiona była przede wszystkim na zorganizowanie gier hazardowych na automatach, co potwierdza również zakres obowiązków zatrudnionego tam pracownika.