Wyrok WSA w Kielcach z dnia 6 września 2017 r., sygn. II SA/Ke 397/17
Odpady
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Armański (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Dorota Chobian, Asesor WSA Agnieszka Banach, Protokolant Starszy inspektor sądowy Katarzyna Tuz-Stando, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 września 2017r. sprawy ze skargi K. P. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 28 kwietnia 2017r. znak: [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia [...] r. znak: [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K., po rozpatrzeniu zażalenia K. P., utrzymało w mocy postanowienie Burmistrza Miasta i Gminy C. nr [...] z dnia 17 stycznia 2017r. w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie przeprowadzenia kontroli gospodarstwa Pani G., w którym rodzina Państwa Z. hoduje trzodę chlewną gdzie produktem ubocznym hodowli oprócz obornika jest gnojówka i gnojowica, pod kątem spełnienia wymogów ustawy o nawozach i nawożeniu.
W uzasadnieniu organ II instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.
Powyższe postanowienie Burmistrza Miasta i Gminy Chmielnik z dnia 17 stycznia 2017r. zostało wydane na podstawie art. 61a § 1 kpa. W uzasadnieniu postanowienia organ pierwszej instancji wyjaśnił, powołując się na brzmienie tego przepisu oraz art. 28 kpa, że odmowa wszczęcia postępowania jest podyktowana wniesieniem żądania przez osobę nieposiadającą legitymacji procesowej strony. Organ pierwszej instancji podniósł również, że w sprawie było prowadzone postępowanie z urzędu, które zakończyło się wydaniem decyzji.
Zażalenie na powyższe postanowienie wniósł K. P., wywodząc
w nim swój interes prawny z treści art. 144 Kodeksu cywilnego.
Zdaniem organu odwoławczego organ ten rozpoznając zażalenie w pierwszej kolejności jest zobowiązany ustalić, czy właściciel sąsiedniej nieruchomości może być stroną w postępowaniu wszczętym z urzędu przez organ pierwszej instancji w sprawie dotyczącej negatywnego oddziaływania na środowisko. Z punktu widzenia rozstrzygnięcia powyższego zagadnienia, istotne znaczenie ma wykładnia przepisu art. 363 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2017 poz. 519 t.j.) w związku z art. 28 kpa. Zgodnie z art. 363 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska wójt, burmistrz lub prezydent miasta może, w drodze decyzji, nakazać osobie fizycznej, której działanie negatywnie oddziałuje na środowisko, wykonanie w określonym czasie czynności zmierzających do: