Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 8 sierpnia 2017 r., sygn. I SA/Gd 868/17
Podatkowe postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Janina Guść, Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Gorzeń (spr.), Sędzia WSA Irena Wesołowska, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 8 sierpnia 2017 r. sprawy ze skargi "A" na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 marca 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia 15 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, po rozpatrzeniu zażalenia A Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka, skarżąca) utrzymał w mocy postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 30 stycznia 2017 r. odmawiające wszczęcia postępowania w przedmiocie wydania pisemnej interpretacji indywidualnej.
Podstawą rozstrzygnięcia był następujący stan faktyczny:
W dniu 29 listopada 2016 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez osobę podającą się za przedstawiciela firmy E oraz podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z otrzymaniem ww. faktur.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
A sp. z o.o. (Spółka) jest przedsiębiorcą prowadzącym od sierpnia 2013 r. działalność m. in. w zakresie usług spedycyjnych oraz krajowego i międzynarodowego transportu towarów. Deklaracje VAT-7 składane są co miesiąc. Wykonując działalność gospodarczą korzysta z usług podwykonawców - przedsiębiorców transportowych.
Istniejąca w Spółce procedura udzielania zleceń transportowych polega na tym, że za pośrednictwem komunikatora giełdy transportowej "Trans.eu", telefonicznie, mailowo oraz czasem sms, następuje akceptacja stawki proponowanej przez przewoźnika (oferenta), po czym Spółka przygotowuje zlecenie w jej systemie przez pracowników, w tym przez Pracownika 1 lub Pracownika 2 lub Pracownika 3, a dalej zlecenie jest przesyłane w formie e-mail do zleceniobiorcy. W przypadku stałych przewoźników procedura udzielania zleceń transportowych polega na tym, że następuje ustalenie ceny, trasy, dat (poprzez komunikator giełdy transportowej "Trans.eu", telefonicznie, mailowo oraz czasem sms), zaś po akceptacji warunków przewozu następuje wygenerowanie zlecenia z systemu Spółki i przesłanie zlecenia do tego przewoźnika, następnie ma miejsce koordynacja zlecenia oraz weryfikacja stanu, jakości i ilości dostarczonego towaru. W przypadku nowych przewoźników (pierwsze zlecenie) następuje sprawdzenie dokumentów firmy (ubezpieczenie, dokumenty rejestracyjne, licencje), ustalenie ceny, trasy, dat (poprzez komunikator giełdy transportowej "Trans.eu", telefonicznie, mailowo oraz czasem sms), zaś po akceptacji warunków, wygenerowanie zlecenia z systemu i przesłanie do przewoźnika. Następnie ma miejsce koordynacja zlecenia oraz weryfikacja stanu, jakości i ilości dostarczonego towaru.