Wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 lipca 2017 r., sygn. III SA/Wa 1976/17
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Anna Wesołowska (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Barbara Kołodziejczak-Osetek, sędzia WSA Elżbieta Olechniewicz, Protokolant referent stażysta Grażyna Dmitruk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 lipca 2017 r. sprawy ze skargi A. W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] maja 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do grudnia 2007 r. oddala skargę
Uzasadnienie
Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w L. (DUKS) postanowieniem z [...] stycznia 2012 r. wszczął wobec A. W. (Skarżący) prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą "A." A. W., postępowanie kontrolne w zakresie m.in. rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku od towarów i usług za 2007 r.
Organ w toku przeprowadzonych czynności ustalił, że Skarżący złożył w Urzędzie Skarbowym w Sochaczewie deklaracje VAT-7 za okres od stycznia do grudnia 2007 r. wykazując w każdym miesiącu wartości "zerowe" zakupów i dostaw oraz kwotę nadwyżki do przeniesienia z poprzedniego okresu rozliczeniowego w wysokości 216 zł. Ponadto wskazał, że Skarżący w odpowiedzi na wezwanie do udostępnienia ksiąg podatkowych prowadzonych w 2007 r. nie przedłożył żadnych ewidencji prowadzonych dla celów podatku VAT, ani dowodów źródłowych stanowiących podstawę zapisów w rejestrach, nie wskazał swoich dostawców ani odbiorców oraz nie udzielał żadnych wyjaśnień. W piśmie z 25 kwietnia 2012 r. poinformował, że nie przedłoży żądanych dokumentów, stwierdzając ponadto, że w 2007 r. rozliczał się w formie ryczałtu, a z uwagi na fakt, iż prowadzona przez niego działalność gospodarcza nie osiągnęła przychodów w zeznaniu PIT-28 wykazał "stany 0".
Z uwagi na powyższe organ kontroli skarbowej na podstawie informacji uzyskanych od ustalonych w toku postępowania kontrolnego kontrahentów Skarżącego odtworzył jego dokumentację źródłową za 2007 r. w postaci: 1) 38 faktur VAT dokumentujących zakupy oleju opałowego wystawionych przez: a) C. Sp. z o.o., ul. 2., [...] S., NIP [...], b) T. Sp. jawna W. K., M. K., ul. C., [...] T., NIP [...], c) M. K. W., [...] D., S., p. R., NIP [...], 2) 8 faktur VAT dokumentujących zakupy ziemi bielącej wystawionych przez Zakłady C. Sp. z o.o., [...] T., ul. C., NIP [...], 3) 56 faktur VAT dokumentujących zakupy mączki mięsno-kostnej wystawionych przez: a) S. Sp. z o.o., [...] W., ul. P., [...] S., Oddział w D., NIP [...], b) S. Sp. z o.o. ul. K., [...] K., Oddział w P., [...] Pr., NIP [...]; 4) 15 faktur VAT dokumentujących zakupy usług transportowych wystawionych przez: a) Usługi transportowo-sprzętowe M. S., P., NIP [...], b) Usługi t. S. S., P., NIP [...], c) Transport c. M. B., [...] K., ul. 2, NIP [...]; 5) 3 faktury VAT dokumentujące sprzedaż usług transportowych wystawionych dla E. S.A. w upadłości, ul. K., [...] K., NIP [...].