Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 13 lipca 2017 r., sygn. II SA/Sz 553/17
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Windak, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel (spr.), Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz, Protokolant starszy sekretarz sądowy Teresa Zauerman, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 13 lipca 2017 r. sprawy ze skargi W. S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w S. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją nr [...], z dnia [...] r., Naczelnik Urzędu Celnego w S. nałożył na przedsiębiorcę W. S. karę pieniężną w wysokości [...] zł za wykonywanie przewozu drogowego odpadów innych niż niebezpieczne przez transportującego odpady bez wymaganego wpisu do rejestru, o którym mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach ([...]).
W. S. odwołał się od ww. decyzji, zarzucając naruszenie:
1) rażące art. 107 § 3 K.p.a., poprzez oparcie decyzji tylko na części materiału dowodowego,
2) art. 7 w związku z art. 77 § 1 K.p.a., poprzez porzucenie obowiązku należytego wyjaśnienia sprawy,
3) art. 6 K.p.a., poprzez oparcie treści decyzji na uregulowaniach prawnych, w stosunku do których strona w dniu kontroli nie miała obowiązku się stosować.
W uzasadnieniu odwołania W. S. wskazał, że kontrola została zrealizowana wbrew obowiązującym uregulowaniom, przede wszystkim, w protokole kontroli zawarto nieaktualną treść naruszenia opisanego pod L.p. [...] - wpisano brak zezwolenia, gdy od 23.01.2013 r. przepis ma zupełnie inne brzmienie i dotyczy braku wymaganego wpisu do rejestru. Ponadto Przedsiębiorca zarzucił, że organ nie był w chwili kontroli uprawniony do kontroli faktu posiadania (bądź nie) zezwolenia, zgodnie bowiem z art. 89 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 87 ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy o transporcie drogowym, kontroli podlegają dokumenty wymagane przy przewozie odpadów, w tym w odniesieniu do transportującego odpady, wydane przez właściwy organ potwierdzenie posiadania numeru rejestrowego, o którym mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, o ile wpis do rejestru jest wymagany. Zdaniem przedsiębiorcy, w chwili kontroli wpis do rejestru nie był wymagany zgodnie z postanowieniami art. 234 ust. 1 i 2 ustawy o odpadach. Odwołujący się wskazał dodatkowo, że kary pieniężne przewidziane w art. 92a ustawy o transporcie drogowym związane są z naruszeniem "obowiązków i warunków przewozu drogowego", zaś art. 4 pkt 22 tej ustawy definiując pojęcie "obowiązków i warunków przewozu drogowego" nie wymienia ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Powyższe miałoby prowadzić do konieczności uznania, że ustawodawca nie przewidział możliwości nakładania sankcji w trybie ustawy o transporcie drogowym za naruszenia przepisów o odpadach, gdyż ustawa o odpadach zawiera własny katalog naruszeń oraz taryfikator. Z tego też powodu, zdaniem przedsiębiorcy, racjonalny prawodawca nie przewidział podwójnego systemu kar w stosunku do naruszeń tej samej ustawy.