Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 12 lipca 2017 r., sygn. I SA/Po 126/17

Podatkowe postępowanie; Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Włodzimierz Zygmont Sędziowie Sędzia WSA Waldemar Inerowicz Sędzia WSA Dominik Mączyński (spr.) Protokolant: ref. staż. Karolina Samolczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 lipca 2017 r. sprawy ze skargi [...] S.A. w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2014 r. oddala skargę

Uzasadnienie

Burmistrz Miasta i Gminy M(1), decyzją z dnia 22 czerwca 2015 r., nr [...], określił X. "[...]" S.A. z siedzibą w P. (dalej zwanej również skrzącą lub spółką) wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2014 r. na kwotę [...]zł.

Organ I instancji wyjaśnił, że w dniu 28 kwietnia 2015 r. otrzymał od Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w B. wyciąg ze sporządzonego przez ten organ wyniku kontroli wraz z materiałami. Organ kontroli skarbowej ustalił nieprawidłowości w zakresie rozliczenia podatku od nieruchomości skarżącej za 2011 r. w zakresie użytkowanych przez podatnika gruntów Skarbu Państwa będących w zarządzie Lasów Państwowych. Z wyników kontroli wynika, że skarżąca użytkowała na podstawie umowy z dnia 06 listopada 2002 r., zawartej z Generalnym Dyrektorem Lasów Państwowych (reprezentującym 30 nadleśnictw) grunty Skarbu Państwa. Z treści umowy oraz aneksów do niej wynika, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych działający w imieniu m.in. Nadleśnictwa Z. zawarł ze skarżącą umowę, przedmiotem której było oddanie do korzystania skarżącej zajętego przez nią pasa gruntu. Pas ten został zajęty na potrzeby utrzymania istniejących rurociągów naftowych jak również pod budowę i utrzymanie nowych rurociągów i budowę oraz utrzymanie linii światłowodowych. Zgodnie z ustaleniami umowy skarżąca miała dokonać aktualizacji pomiarów geodezyjnych, przeprowadzić zmiany w ewidencji gruntów, dostarczyć zaktualizowane mapy i aktualne wypisy z rejestru gruntów do właściwego Nadleśniczego. Przez Gminę M(1) przebiega 340 metrów bieżących rurociągu. Z poczynionych przez organ kontroli skarbowej ustaleń wynika, że do czasu wykonania właściwej dokumentacji, za podstawę naliczania podatku od nieruchomości zaproponowano przyjąć fizycznie zajęty przez rurociąg pas gruntu o szerokości równej średnicy rurociągu. Skarżąca zawarła z F(1) sp. z o.o. 3 umowy na wykonanie aktualizacji pomiarów geodezyjnych pasa gruntu zajętego pod rurociągi i towarzyszące im kable światłowodowe i teletechniczne w celu wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów. Wskazana ostatnio spółka wykonała zlecone jej pomiary geodezyjne. Skarżąca już w 2009 r., posiadała dane dotyczące geodezyjnych pomiarów i znała powierzchnię pasów technicznych zajętych pod rurociągi i towarzyszące im kable światłowodowe i teletechniczne. Z ustaleń organu kontroli skarbowej wynika, że powierzchnia pasa gruntów Skarbu państwa będących w zarządzie Lasów Państwowych zajętego na potrzeby utrzymania rurociągów i światłowodów należących do podatnika na terenie gminy M(1) wynosi co najmniej 1,0998 ha. Tymczasem skarżąca do opodatkowania wykazała jedynie 476 m2 grunty, zaniżając podstawę opodatkowania o 10.522 m2.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00