Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 21 lipca 2017 r., sygn. II SA/Gl 431/17

Transport

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Łucja Franiczek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Piotr Broda, Sędzia WSA Andrzej Matan, Protokolant Agnieszka Jurczak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 lipca 2017 r. sprawy ze skargi "A" Sp. z o.o. w T. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego w W. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę.

Uzasadnienie

W wyniku kontroli drogowej zespołu pojazdów, przeprowadzonej w dniu

17 lutego 2016 r. w miejscowości S., pismem z tej samej daty [...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego powiadomił skarżącą Spółkę "[A]" sp. z o.o. w T. o wszczęciu postępowania w sprawie opisanych w dołączonym protokole naruszeń ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1414 ze zm.).

Następnie decyzją z dnia [...] r. organ I instancji nałożył na przedsiębiorcę karę pieniężną w kwocie 6.000 zł z tytułu:

1) nierejestrowania na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi (lp. 6.2.1 zał. nr 3 do ustawy);

2) wykonywania przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące bez wymaganego sprawdzenia okresowego, badania kontrolnego lub kalibracji (lp. 6.1.4 zał. nr 3 do ustawy).

Jednakże wskutek odwołania przedsiębiorcy decyzją z dnia [...] r. Główny Inspektor Nadzoru Drogowego uchylił powyższą decyzję i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia z powodu nieuwzględnienia wyjaśnień strony, które wpłynęły do siedziby organu I instancji w dniu wydania decyzji.

Po ponownym rozpoznaniu sprawy organ I instancji powtórnie orzekł o nałożeniu na przedsiębiorcę kary pieniężnej w wysokości 6.000 zł z tytułu powyższych naruszeń. Po zrelacjonowaniu przebiegu postępowania, organ ustalił, że przedmiotowym pojazdem kierował D. K., wykonując transport drogowy z G. do S. na rzecz przedsiębiorcy. W trakcie kontroli tachografu zainstalowanego w pojeździe stwierdzono brak cech legalizacyjnych na zainstalowanej plombie przy skrzyni biegów, co potwierdza dokumentacja fotograficzna. Analiza tych zdjęć wykazała w toku postępowania dodatkowo, że przewód plombowniczy jest przerwany, co zdaniem organu pozwala na możliwość mechanicznej ingerencji w czujnik przesyłający dane do tachografu. Takie okoliczności są zaś podstawą do obowiązkowego ponownego przeprowadzenia sprawdzenia urządzenia rejestrującego. Odnosząc się do uwag strony co do uszkodzenia przez inspektora podczas kontroli plastikowej osłony impulsatora oraz stanowiska, że przewód plombowniczy był nienaruszony, organ I instancji podał, że podczas kontroli usunięto jedynie plastikową osłonę impulsatora, co umożliwiło kontrolę plomby legalizacyjnej oraz samego impulsatora. Osłona ta nie jest elementem legalizacyjnym, którym jest metalowa plomba z odciśniętą cechą i zaciśnięta na przewodzie plombowniczym. Tymczasem numer impulsatora zainstalowanego w pojeździe był niewidoczny. Nadto, na podstawie analizy dokumentów przedstawionych do kontroli, w tym dokumentu przewozowego oraz paragonów potwierdzających uiszczenie opłaty drogowej, organ I instancji ustalił, że pojazd poruszał się w czasie, gdy kierowca zarejestrował na swojej karcie odpoczynek. Taki stan rzeczy potwierdzają także dane pobrane z systemu viaTOLL. Zdaniem organu, brak też podstaw do przyjęcia twierdzeń strony o usterce impulsatora skrzyni biegów. Takiego stanu nie stwierdzono bowiem podczas kontroli drogowej, kiedy to tachograf prawidłowo rejestrował aktywność kierowcy. Strona nie przedstawiła też żadnych dowodów w tym zakresie. Zdarzenie takie nie miało też charakteru incydentalnego, lecz nastąpiło w dniach 20, 25, 28 i 29 stycznia, kiedy to pojazd poruszał się, a zarejestrowano odpoczynek. W przypadku awarii urządzenia kierowca winien zaś ręcznie nanosić informacje dotyczące jego aktywności. Stąd też organ I instancji orzekł o nałożeniu kary pieniężnej na podstawie art. 92 a ust. 1 ustawy o transporcie drogowym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00