Wyrok WSA w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r., sygn. I SA/Lu 1072/16
Podatek od nieruchomości
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Wałejko (sprawozdawca) Sędziowie WSA Jerzy Drwal WSA Iwona Tchórzewska Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Barański po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 31 maja 2017 r. sprawy ze skargi A. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] października 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości na 2016 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta L. z dnia [...] nr [...]; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz A. Z. kwotę [...](trzysta sześćdziesiąt) złotych z tytułu zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] 2016 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze, dalej: "Samorządowe Kolegium Odwoławcze", "organ odwoławczy", po rozpatrzeniu odwołania A. Z., dalej: "podatnik", "strona", "skarżący", od decyzji wydanej z upoważnienia Prezydenta Miasta L., dalej: "Prezydent Miasta", "organ pierwszej instancji", z dnia [...] 2016 r. w sprawie ustalenia wysokości podatku od nieruchomości na 2016 r. w kwocie [...] zł, utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji oraz akt sprawy wynika, że podatnik w dniu 27 kwietnia 2009 r. zawarł z osobami fizycznymi, będącymi współwłaścicielami nieruchomości położonej w L. przy ul. [...] i H. j (działka nr [...]), umowę dzierżawy na okres 10 lat. Wynika z niej m.in., że przeznaczeniem przedmiotu dzierżawy jest prowadzenie na nim działalności gospodarczej - samoobsługowej myjni samochodowej (§2), dzierżawca wykona na koszt własny: wyrównanie terenu oraz konieczne prace ziemne, usunie z nieruchomości istniejące obiekty, doprowadzi potrzebne do działalności media, wykona nasadzenia i zagospodaruje zielenią teren otaczający obiekt myjni, postawi wreszcie myjnię samochodową i inne związane z nią obiekty. Wszelkie zaś rzeczy ruchome posadowione przez dzierżawcę na gruncie będącym przedmiotem dzierżawy pozostaną własnością dzierżawcy (§9). Stronom przysługuje prawo rozwiązania umowy jedynie z bardzo ważnych przyczyn (§13), wydzierżawiającemu przysługuje zaś prawo pierwokupu przedmiotu dzierżawy, gdyby w trakcie lub po zakończeniu umowy miał on być sprzedany (§16). Na podstawie oględzin w toku kontroli podatkowej ustalono, że na wskazanej nieruchomości znajdują się następujące obiekty. Po pierwsze, obiekt myjni samoobsługowej bezdotykowej pięciostanowiskowej wraz z instalacjami wewnętrznymi (kanalizacja technologiczna, deszczowa, antyzamarzaniowa, sanitarna, elektryczna) oraz zewnętrznymi (wodociągowa, sanitarna z separatorem ścieków technologicznych, deszczowa, linia energetyczna zalicznikowa, gazowa). Obiekt myjni jest to obiekt kubaturowy typu wiata myjni przelotowej (obejmuje 4 stanowiska zadaszone, 1 stanowisko niezadaszone, oraz kontener obsługowy pod przęsłem wiaty). Obiekt myjni przymocowany jest do prętów umocowanych z wylewce betonowej. Kontener posadowiony jest na wylewce betonowej. Po drugie, na wskazanej nieruchomości znajdują się droga wewnętrzna, po trzecie zaś, parking z kostki brukowej wokół obiektu myjni. Według oświadczenia pełnomocnika podatnika wymienione wyżej obiekty stanowią własność podatnika. W zastrzeżeniach do protokołu kontroli pełnomocnik podatnika wskazał, iż obiekt myjni nie jest trwale związany z gruntem, a po zakończeniu dzierżawy podatnik będzie musiał przywrócić teren do stanu pierwotnego. W ocenie pełnomocnika opodatkowaniu powinna podlegać tylko część budowlana myjni. Na uzasadnienie swojego poglądu powołał wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z R. z dnia 25 lipca 2013 r., sygn. akt I SA/Rz 420/13, w którym Sąd ten przyjął, że urządzenia myjni, mogące być zamontowane bez pozwolenia na budowę, mogące być demontowane i zastępowane nowymi elementami bez naruszenia struktury myjni, nie podlegają opodatkowaniu. Zastrzeżenia te nie zostały uwzględnione.