Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 18 maja 2017 r., sygn. I SA/Go 100/17

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Niedzielski Sędziowie Sędzia WSA Krystyna Skowrońska - Pastuszko (spr.) Sędzia WSA Dariusz Skupień Protokolant Sekretarz sądowy Anna Pakuła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 maja 2017 r. sprawy ze skargi Nadleśnictwa na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2011 r. 1. Uchyla zaskarżoną decyzję w całości. 2. Zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz strony skarżącej kwotę 7.417 (siedem tysięcy czterysta siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Nadleśnictwo (zwane również Nadleśnictwo, skarżący) wniosło skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego (zwanego również SKO, Kolegium lub organ odwoławczy) z dnia [...] grudnia 2016 r. nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Wójta Gminy z dnia [...] sierpnia 2016r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2011rok. Z akt wynika następujący stan sprawy. W dniu 17 stycznia 2011r. Nadleśnictwo złożyło w Urzędzie Gminy deklaracje na podatek od nieruchomości na rok 2011, deklarując do zapłaty za ten rok kwotę 34.948,00 zł; w wyniku kilkakrotnie dokonywanych korekt zadeklarowany podatek wyniósł 33.657,00 zł i taka kwota została wpłacona na konto organu podatkowego. Ze złożonych deklaracji wynika, że w 2011 r. do opodatkowania zostały zgłoszone budynki mieszkalne, budynki pozostałe, budynki związane z działalnością gospodarczą, grunty związane z działalnością gospodarczą, budowle związane z działalnością gospodarczą i grunty pozostałe.

Wójt Gminy (zwany również Wójt lub organ pierwszej instancji) postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2016 r. wszczął z urzędu wobec Nadleśnictwa postępowanie podatkowe, w ramach którego ustalił, że wymienione przedmioty opodatkowania zostały przez skarżącego zadeklarowane w sposób prawidłowy i podatek od nich został wyliczony i zapłacony w prawidłowej wysokości. Niemniej Nadleśnictwo nie zadeklarowało do opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów związanych z działalnością gospodarczą, będących w jego posiadaniu, a wykorzystywanych w roku 2011 przez E z.o.o. (zwana E lub Operator) do prowadzonej przez ten podmiot działalności gospodarczej. Wójt wyliczył, że podatek od gruntów związanych z działalnością gospodarczą, będących w posiadaniu Nadleśnictwa, a wykorzystywanych w roku 2011 przez E do prowadzonej działalności gospodarczej wynosi 114.618,00 zł. Podstawę do takich wyliczeń stanowiły dane wynikające z zawartych dnia [...] listopada 2012 r.: umowy nr [...] oraz umowy [...]. Organ pierwszej instancji, uwzględniając przedstawione na jego wezwanie wyjaśnienia skarżącego, przyjął, że skoro zarówno w ciągu roku 2011, jak i w ciągu roku 2012 nie były na tych gruntach prowadzone żadne roboty ("nie wybudowano niczego nowego") a tylko incydentalnie prowadzono prace, to wielkość gruntów zinwentaryzowana w roku 2012 była taka sama już przez cały rok 2011 i stąd można było przyjąć dane z ww. umów. Podkreślił również , że nie przedstawiono dokumentów, z których wynikałoby, że została zawarta umowa z Operatorem, przenosząca posiadanie gruntów pod napowietrznymi liniami energetycznymi na ten podmiot. E posiada te grunty bez tytułu prawnego, a zatem podatnikiem jest Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe faktycznie władające tymi gruntami. Wójt powołał się m.in. na pismo z dnia [...] kwietnia 2006 r. znak: [...], skierowane do wójtów, burmistrzów, prezydentów miast w sprawie jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów pod napowietrznymi liniami energetycznymi, którymi zarządza Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (Dz.Urz. MF Nr 4, poz. 42). Wynikało z niego, że w przypadku, gdy Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (PGL LP) zawarło umowy z zakładami energetycznymi przenoszące posiadanie gruntów pod napowietrznymi liniami energetycznymi na te podmioty, to podatnikami od tych gruntów będą odpowiednie zakłady energetyczne. Jeżeli jednak zakłady energetyczne posiadają grunty pod liniami bez tytułu prawnego, wówczas podatnikiem od tych gruntów będą odpowiednie jednostki organizacyjne PGL LP faktycznie władające tymi gruntami. W rozpatrywanym przypadku, w związku z faktem nieuregulowania przez strony formy prawnej korzystania z gruntów, która pozwoliłaby na przeniesienie korzystania na podmioty, które wykorzystują te grunty do prowadzenia działalności gospodarczej związanej z przesyłem energii - podatnikami od tych gruntów będą odpowiednio PGL LP faktycznie władających tymi gruntami. Skoro Nadleśnictwo nie zawarło z E umów dzierżawy lub służebności gruntów to obowiązek podatkowy spoczywa na Nadleśnictwie. Organ pierwszej instancji podkreślił również, że nadleśnictwa nie są podatnikami podatku od nieruchomości jako posiadacze, ale jako zarządcy nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa. W przypadku przekazania gruntu przez nadleśnictwo w dzierżawę na podstawie umowy cywilnoprawnej obowiązek podatkowy przeszedłby na dzierżawcę, czyli posiadacza zależnego (art.3 ust. 1 pkt 4 lit.a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00