Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 26 maja 2017 r., sygn. III SA/Gl 110/17
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Jużków, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Kandut (spr.), Sędzia WSA Barbara Orzepowska-Kyć, Protokolant Damian Szczurowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 maja 2017 r. przy udziale - sprawy ze skargi M. B. na czynność Prezydenta Miasta K. z dnia 1 czerwca 2016 r. w przedmiocie odmowy zmiany danych w rejestrze żłobków 1. stwierdza bezskuteczność czynności Prezydenta Miasta K. z [...] r. o odmowie zmiany danych w rejestrze żłobków 2. zasądza od Prezydenta Miasta K. na rzecz strony skarżącej kwotę 457 zł (słownie: czterysta pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu [...] r. M. B. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach skargę na odmowę wykonania czynności przez Prezydenta K. , polegającej na zmianie danych zawartych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych.
Stan faktyczny i prawny sprawy jest następujący:
M. B. , prowadząca Ż. z językiem francuskim "[...] " oraz Szkołę rodzenia "[...] " w K. , zarejestrowane pod numerem [...] , w dniu 24 maja 2016 r. wystąpiła do organu prowadzącego rejestr, tj. Prezydenta K. , o zmianę danych. Mianowicie na podstawie art. 35 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2013 r. poz. 1457 ze zm. - dalej zwana: ustawa o opiece ) złożyła organowi informację o zmianie danych zawartych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych, gdzie w części 9 wykazała zwiększoną liczbę miejsc w żłobku: 33, w stosunku do liczby dotychczasowych miejsc, tj. 27. Pozostałe dane nie uległy zmianie.
W reakcji na powyższy wniosek Wydział Polityki Społecznej Urzędu Miasta K. pismem z 1 czerwca 2016 r. poinformował M. B. o treści art. 25 ust. 1 i ust. 2 ustawy o opiece, według którego prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego wymaga, aby pomieszczenia spełniały warunki przeciwpożarowe i sanitarne, określone w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z 2014 r., poz. 925). Spełnienie warunków wymaga potwierdzenia w formie opinii Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej oraz właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego, które określają m.in. maksymalną ilość dzieci mogących zostać pod opieką danej placówki. Dalej w piśmie tym wskazano, że wydanie zaświadczenia o zmianie wpisu w "Rejestrze żłobków i klubów dziecięcych" będzie mogło nastąpić w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, tj. wraz z w/w załącznikami (opiniami), o co stronę jednocześnie wezwano.