Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 kwietnia 2017 r., sygn. I SA/Po 1318/16
Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Bejgerowska Sędziowie Sędzia WSA Aleksandra Kiersnowska- Tylewicz (spr.) Sędzia WSA Karol Pawlicki Protokolant: sekretarz sądowy Agata Pasternak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 05 kwietnia 2017 r. sprawy ze skargi [...] na interpretację indywidualną Ministra Finansów działającego przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej w [...] z dnia 1[...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę
Uzasadnienie
Pismem z dnia 15 lutego 2016 r. Powiat X. (dalej zwany również skarżącym lub wnioskodawcą) zwrócił się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego i zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania te wykonywane są zarówno w oparciu o relacje administracyjnoprawne, w których powiat działa jako organ władzy publicznej, jak i w oparciu o umowy cywilnoprawne. Działania administracyjne wnioskodawcy mimo, że w niektórych przypadkach wiążą się z uzyskiwaniem wpływów, pozostają poza sferą opodatkowania VAT i stanowią czynności niepodlegające opodatkowaniu z uwagi na ich realizację w ramach władztwa administracyjnego. Skarżący wykonuje zatem zarówno czynności podlegające opodatkowaniu VAT jak i czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatnikiem.
Wnioskodawca czynności opodatkowane VAT wg. poszczególnych stawek i zwolnione, a także działania o charakterze administracyjnoprawnym (niepodlegające opodatkowaniu) wykonuje przy pomocy aparatu pomocniczego, jakim jest Starostwo Powiatowe. Skarżący wskazał, że wykonuje swoje zadania przy wykorzystaniu:
a) budynku Starostwa Powiatowego, zlokalizowanego w [...], przy ul. [...] - budynek jest związany z wykonywaniem zarówno czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jak i czynności niepodlegających VAT;