Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 25 kwietnia 2017 r., sygn. II SA/Ol 262/17
Zabezpieczenie społeczne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 kwietnia 2017 r. sprawy ze skargi H. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie świadczenia wychowawczego uchyla zaskarżoną decyzję.
Uzasadnienie
W dniu 2 maja 2016r. H.K. złożyła w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w L. wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego na syna S.
Po rozpatrzeniu wniosku decyzją z dnia [...], działający z upoważnienia Burmistrza Z-ca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (dalej: MOPS), przyznał wnioskowane świadczenie wychowawcze na S.K. w kwocie 500 zł na okres od 1 kwietnia 2016r. do 31 stycznia 2017r. W motywach uzasadnienia wskazano, że w rodzinie dochód w przeliczeniu na członka rodziny wynosi 992,05 zł, zaś z uwagi na niepełnosprawność syna kryterium dochodowe dla rodziny wynosi 1200 zł miesięcznie. Świadczenie przyznano do ostatniego miesiąca, w którym upływa termin ważności orzeczenia lekarskiego.
W dniu 5 grudnia 2016r. MOPS w L. wszczął postępowanie w sprawie uchylenia decyzji z [...] przyznającej prawo do świadczenia wychowawczego z uwagi na zmianę sytuacji dochodowej rodziny, gdyż z dniem [...] lipca 2016r. p. J.K. podjął zatrudnienie.
Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej decyzją z [...], działając na podstawie art. 104 i art. 163 Kodeksu postepowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2016r. poz. 23, ze zm) w związku z art. 2 pkt 20 lit c, art. 5 ust. 4, art. 18 ust. 6, art. 27 ust. 1, art. 28 ustawy z dnia 11 lutego 2016r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2016r., poz. 195) zwanej dalej: u.p.p.w.d., oraz rozporządzenia Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 lutego 2016r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia wychowawcze (Dz.U. z 2016r. poz. 214), orzekł o uchyleniu od dnia 1 stycznia 2017r. decyzji Nr [...] z dnia [...] z powodu poprawy warunków finansowych. W uzasadnieniu przytoczono przepisy ustawy o świadczeniach rodzinnych w zakresie definicji dochodu, jak również wskazano na treść pojęcia dochodu rodziny oraz enumeratywnie wymienione przypadki określone w art. 2 pkt 19 u.p.p.w.d. dotyczące pojęcia utraty dochodu. Wskazano, że stosownie do art. 5 ust. 3 i 4 u.p.p.w.d. dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie powinien przekraczać 800 zł lub 1200 zł, jeżeli członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności albo o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności. Wyjaśniono, że wnioskodawczyni w roku bazowym 2014r. uzyskała dochód z tytułu umowy o pracę oraz umowy zlecenia, które potraktowano jako dochód utracony. Od 1 stycznia 2016r. pobierała z MOPS w L. świadczenie pielęgnacyjne na syna, natomiast p. J.K. w 2014r. uzyskał dochód z tytułu umowy o pracę, dochód nie był kontynuowany, oraz dochód z tytułu praw autorskich w wysokości 4.030,95 zł netto, co średnio miesięcznie stanowiło 335,91 zł. Od [...] grudnia 2015r. ww. był uprawniony do zasiłku chorobowego po utracie zatrudnienia, przy czym wysokość zasiłku za drugi miesiąc czyli styczeń 2016r. wyniósł 2.640,23 zł. Miesięczny dochód rodziny wyniósł wówczas (335.91 zł + 2.640,23 zł) to 2.976,14 zł, a w przeliczeniu na osobę 992,05 zł. Od tego czasu uległa jednak zmianie sytuacja rodziny, bowiem p. J.K. od [...] lipca 2016r. podjął zatrudnienie i w drugim miesiącu czyli w sierpniu 2016r. osiągnął dochód w wysokości 3.304,51 zł netto. Po doliczeniu kwoty dochodu uzyskanego, miesięczny dochód netto rodziny wyniosły (335,91 zł + 3.304,51 zł) czyli 3.640,42 zł, a w przeliczeniu na osobę 1.213,47 zł. Organ wyjaśnił, że nie można było uznać dochodu z praw autorskich jako umowy o dzieło, bowiem dochód z praw autorskich p. K. rozliczył z urzędem skarbowym na podstawie PIT-ów 11 i został on wpisany w pkt 8, czyli "Prawa autorskie i inne prawa o których mowa w art. 18 ustawy", natomiast dochody uzyskiwane z tytułu umowy o dzieło są zawierane w pkt 6 PIT-u czyli "Działalności wykonywanej osobiście (...) w tym umowy zlecenia i umowy o dzieło". Poza tym wskazano, że dochód z tytułu praw autorskich nie mieści się w pojęciu definicji zatrudnienia i innej pracy zarobkowej zawartej w u.p.p.w.d., dlatego też nie może być potraktowany jako dochód utracony.