Wyrok WSA w Krakowie z dnia 19 kwietnia 2017 r., sygn. III SA/Kr 166/17
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Czeluśniak Sędziowie WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) WSA Janusz Bociąga Protokolant specjalista Monika Wójcik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 kwietnia 2017 r. sprawy ze skargi M. M. na akt Prezydenta Miasta z dnia 24 października 2016 r. znak [...] w przedmiocie odmowy przyznania lokalu mieszkalnego z zasobów Gminy uchyla zaskarżony akt Prezydenta Miasta.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 24 października 2016 r. znak: [...] Prezydent Miasta odmówił M.M. przyznania pomocy mieszkaniowej z mieszkaniowego zasobu Gminy Miasto uznając, że nie spełnia on przesłanek określonych w uchwale Rady Miasta nr [...] z dnia 8 lipca 2015 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej oraz tymczasowych pomieszczeń (Dz. Urzęd. Woj. [...]. z 2015 r. poz. 4508, z późn. zm.) wobec niewykazania przez wnioskodawcę, że posiada centrum życiowe w Gminie Miasto.
M.M. pismem z dnia 17 listopada 2016 r. (data nadania) wezwał Prezydenta Miasta do usunięcia naruszenia prawa polegającego na odmowie przyznania mu lokalu z zasobu Gminy.
Prezydent Miasta pismem z dnia 17 stycznia 2017 r. znak: [...] w pełni podtrzymał stanowisko przedstawione uprzednio.
Pismem z dnia 16 stycznia 2017 r. M.M. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na czynność Prezydenta Miasta polegającą na odmowie skierowania go do zawarcia umowy najmu lokalu z mieszkaniowego zasobu Gminy Miasto (pismo z dnia 24 października 2016 r.)
Skarżący podał, że udokumentowanie przez niego obecnego miejsca zamieszkania jest niemożliwe albowiem nie posiada takowego, na co wielokrotnie zwracał uwagę w korespondencji kierowanej w niniejszej sprawie, a wymaganie od niego podania tego miejsca przy wykazanym dowodami fakcie, że w K. posiada centrum życiowe, stanowi naruszenie przepisów prawa.
Wniosek, który skarżący złożył do Urzędu Miasta w dniu 2 listopada 2015 r. za swoją podstawę faktyczną miał względy społeczne - po bezprawnym pozbawieniu skarżącego możliwości korzystania z mieszkania położonego w K. przy ul. [...] stał się osobą bezdomną, nie posiadającą stałego miejsca zamieszkania, a jego bardzo niskie dochody uniemożliwiały mu zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych własnymi siłami. We wniosku szczegółowo opisał okoliczności w jakich utracił możliwość zajmowania wskazanego lokalu, w którym był zameldowany na pobyt stały. Jednocześnie wielokrotnie wskazywał, że korzysta z uprzejmości osób trzecich, które czasami go przenocują, część czasu spędza również na działce położonej w K. W związku z brakiem stałego miejsca zamieszkania jako adres do korespondencji wskazał skrytkę pocztową w Urzędzie Pocztowym przy ul. [...], z której odbiera wszelką korespondencję. Okoliczność, że przebywa na terytorium K. potwierdziła świadek B.W. w składanych zeznaniach. Co więcej ZUS Oddział w K. wypłaca mu świadczenie rentowe, właściwym dla niego jest również [...]urząd skarbowy, do którego składa rozliczenia. W związku z wyburzeniem części budynku przy ul. [...], w tym lokalu mieszkalnego w którym zamieszkiwał, decyzją Prezydenta Miasta został wymeldowany spod tego adresu.