Wyrok WSA w Krakowie z dnia 11 kwietnia 2017 r., sygn. III SA/Kr 1519/16
Inspekcja sanitarna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Hanna Knysiak- Sudyka Sędziowie WSA Bożenna Blitek (spr.) WSA Kazimierz Bandarzewski Protokolant Aleksandra Grabiec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 kwietnia 2017 r. sprawy ze skargi D. S. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia 18 sierpnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie wycofania z obrotu handlowego produktów skargę oddala.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] 2016 r. nr [...] Powiatowy Inspektor Sanitarny nakazał D. S.:
1. wycofać z obrotu z punktu sprzedaży przy ul. N o nazwie "G" w Z produkty: a) T w ilości 3 szt., b) A w ilości 3 szt., c) S w ilości 5 szt., d) K w ilości 1 szt., e) C w ilości 1 szt., f) M w ilości 1 szt., g) A w ilości 2 szt.;
2. zaprzestać prowadzenia działalności w obiekcie "G", ul. N, Z, na okres trzech miesięcy licząc od dnia przeprowadzenia kontroli, tj. 1 lipca 2016 r.
W uzasadnieniu organ I instancji podał, wskazując na protokół kontroli nr [...] z dnia 01.07.2016 r., że w związku z podejrzeniem wprowadzania do obrotu przez D. S. w punkcie sprzedaży "G" w Z, przy ul. N, produktów mogących stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, czyli środków zastępczych w rozumieniu art. 4 pkt 27 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, w dniu 1 lipca 2016 r. została przeprowadzona w tym sklepie interwencyjna kontrola sanitarna, w czasie której stwierdzono, że w obrocie znajdują się produkty w opakowaniach jednostkowych wyszczególnione w pkt 1 lit. a-g decyzji, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że są środkami zastępczymi. Produkty te zostały zabezpieczone i przekazane do badań chemiczno-toksykologicznych. Jako podstawę prawną wycofania powyższych produktów z obrotu organ I instancji wskazał art. 44c ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz art. 27c ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Równocześnie z uwagi na wprowadzanie do obrotu produktów, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stwarzają zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, organ I instancji uznał, że właśnie w celu ochrony życia lub zdrowia ludzi należy nakazać zaprzestanie działalności w pomieszczeniach sklepu "G", ul. N w Z na okres 3 miesięcy licząc od dnia kontroli tj. 1 lipca 2016 r.