Wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 marca 2017 r., sygn. II SA/Wa 1890/16
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Adam Lipiński Sędzia WSA - Stanisław Marek Pietras (spraw.) Sędzia WSA - Janusz Walawski Protokolant starszy sekretarz sądowy - Dorota Kwiatkowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 marca 2017 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Ministra Rozwoju z dnia [...] września 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego - uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję z dnia [...] czerwca 2016 r. nr [...]-
Uzasadnienie
[...] wnioskiem z dnia [...] czerwca 2016 r. przesłanym drogą elektroniczną, zwróciła się - na podstawie art. 21 ustawy o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego - do Ministra Rozwoju o udostępnienie następującej informacji sektora publicznego:
1. kalendarza spotkań Ministra Rozwoju w okresie od 1 maja 2016 r. do dnia udostępnienia informacji,
2. księgi wejść i wyjść gości (rejestru wejść/wyjść gości) do Ministerstwa od 1 maja 2016 r. do dnia udostępnienia informacji.
Przesłanie powyższych informacji zawnioskowano na wskazany adres elektroniczny i podano, że informacje te zamierza się wykorzystać w celach niekomercyjnych do artykułów i analiz na stronach internetowych skarżącej i porównanie spotkań Ministra oraz gości Ministerstwa z innymi Ministrami/Ministerstwami.
Minister Rozwoju decyzją z dnia [...] czerwca 2016 r. nr [...], działając na podstawie art. 23 ust. 4 w zw. z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2016 r., poz. 352), odmówił udostępnienia żądanych informacji. W uzasadnieniu podał, że zarówno prowadzony w Ministerstwie kalendarz Ministra Rozwoju, jak i księga wejść i wyjść do Ministerstwa mają charakter narzędzi wewnętrznych, służących swego rodzaju uporządkowaniu informacji, a przepisy prawa nie nakładają na organ obowiązku prowadzenia takich rejestrów. Kalendarz ministra jest narzędziem biurowym, roboczym, wspomagającym organizację i planowanie pracy ministra. Wprowadzenie w nim terminu konkretnego wydarzenia jest czynnością czysto techniczną i w żaden sposób nie przesądza o kierunkach działania organu. Umieszczenie jakiegoś zdarzenia w kalendarzu nie jest jednoznaczne z potwierdzeniem, iż dane spotkanie się odbyło lub odbędzie. Tożsame stanowisko co do charakteru prawnego kalendarza zostało zajęte przez sądy administracyjne rozpatrujące skargi na gruncie ustawy o dostępie do informacji, m. in. w wyroku NSA z 13 czerwca 2014 r., sygn. akt I OSK 2914/13. Natomiast w odniesieniu do księgi wejść i wyjść do urzędu wskazano, że nie jest ona prowadzona w żadnych celach publicznych czy statystycznych. Dane są zbierane wyłącznie w celu zapewnienia kontroli i bezpieczeństwa pracowników i osób przebywających na terenie resortu. Zatem prowadzenie w Ministerstwie kalendarza spotkań ministra oraz księgi wejść i wyjść do urzędu nie należy do zakresu zadań publicznych określonych prawem i w tej sytuacji odmówiono udostępnienia wnioskowanej informacji publicznej.