Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 9 marca 2017 r., sygn. I SA/Ol 755/16

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Wiesława Pierechod Sędziowie sędzia WSA Jolanta Strumiłło sędzia WSA Renata Kantecka (sprawozdawca) Protokolant starszy sekretarz sądowy Monika Rząp po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 marca 2017r. sprawy ze skarg Spółki A na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]", nr "[...]", nr "[...]" w przedmiocie zobowiązania w podatku od nieruchomości na 2014, 2015 i 2016r. oddala skargi.

Uzasadnienie

A. Sp. z o.o. w L. (dalej jako "Spółka", "skarżąca", "strona", "podatnik") wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargi na trzy decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" w przedmiocie zobowiązania w podatku od nieruchomości na 2014r., 2015 r. i 2016 r.

Z uzasadnień powołanych rozstrzygnięć wynika, że Prezydent Miasta E. decyzjami z dnia "[...]" określił Spółce wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości na 2014r., 2015r. i 2016r. w kwotach w nich wskazanych. Do postawy opodatkowania, w okresie od stycznia 2014r. do kwietnia 2016r., przyjęte zostały grunty pozostałe o powierzchni 12.317 m2 oraz budynki pozostałe o powierzchni 3.435 m2.

W uzasadnieniach decyzji organ wskazał, że stosowanie art. 7 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014r., poz. 849, w brzmieniu obowiązującym w latach 2014-2016), dalej jako "u.p.o.l" , wymaga spełnienia łącznie trzech warunków: budynek lub jego część muszą mieć charakter gospodarczy, muszą być położone na gruntach gospodarstwa rolnego oraz służyć wyłącznie działalności rolniczej.

W ocenie organu I instancji, nie ma wątpliwości w zakresie spełnienia pierwszej i ostatniej z ww. przesłanek. Zgromadzone w toku prowadzonego postępowania dowody oraz wyjaśnienia podatnika, jednoznacznie wskazują, że będące w jego posiadaniu budynki mają charakter gospodarczy i wykorzystywane są wyłącznie do działalności rolniczej. Spełnienie tych dwóch warunków nie uprawnia jeszcze do stosowania zwolnienia od podatku od nieruchomości unormowanego w art. 7 ust. 1 pkt 4 lit. b) u.p.o.l. Aby podatnik mógł skorzystać z omawianego przepisu, budynki gospodarcze muszą być położone na gruncie gospodarstwa rolnego. W niniejszej sprawie, co jednoznacznie wynika z wypisu w ewidencji gruntów i budynków, grunt na którym posadowione są budynki gospodarcze sklasyfikowany był w ewidencji gruntów jako Bi. Tego typu grunty nie wchodzą w skład normy obszarowej gospodarstwa rolnego, a co za tym idzie położone na nich budynki nie korzystają ze zwolnienia od podatku od nieruchomości. Ze względu na to, że budynki te są wykorzystywane do działalności rolniczej powinny być opodatkowane stawką właściwą dla budynków pozostałych. Z zebranego materiału dowodowego wynika, że podatnik doprowadził do zmiany klasyfikacji gruntu w ewidencji gruntów prowadzonej przez Starostę E., na użytek rolny, w marcu 2016 r. Oznacza to, że od 1 kwietnia 2016r. sporne budynki mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości uregulowanego w art. 7 ust. 1 pkt 4 lit. b) u.p.o.l. Do tego czasu budynki gospodarcze nie były położone na gruntach, które mogą wchodzić w skład normy obszarowej gospodarstwa rolnego, a tym samym nie mogły korzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00