Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 1 marca 2017 r., sygn. III SA/Łd 72/17

 

Dnia 1 marca 2017 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska (spr.) Sędzia NSA Irena Krzemieniewska Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski Protokolant specjalista Aneta Brzezińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 lutego 2017 roku sprawy ze skargi Rady Miejskiej w Ł. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały [...] Rady Miejskiej w Ł. z dnia [...] w sprawie przekazania Prezesowi Rady Ministrów wystąpienia [...] 1. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego; 2. zasądza od Wojewody [...] na rzecz Rady Miejskiej w Ł. kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 18 listopada 2016 r. Wojewoda Łódzki, na podstawie art. 86 i art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm. ) stwierdził nieważność uchwały Nr XXXVI/929/16 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 19 października 2016 r. w sprawie przekazania Prezesowi Rady Ministrów wystąpienia J. K..

Jak wynika z akt sprawy, J. K. pismem z dnia 6 września 2016 r. zwrócił się do Prezesa Rady Ministrów o podjęcie wobec samorządu łódzkiego, tj. zarówno jego organu stanowiącego Rady Miejskiej w Łodzi oraz organu wykonawczego - Prezydenta Miasta Łodzi stosownych działań wynikających z uprawnień Prezesa Rady Ministrów określonych w art. 96 ust. 1 lub 97 ust 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W uzasadnieniu wniosku J. K. wskazał, że w ostatnim czasie w działaniach Rady Miejskiej oraz Prezydenta Miasta Łodzi stwierdza się rażące pogwałcenie Konstytucji RP, ustaw, oraz co dziwniejsze jednej z uchwał Rady Miejskiej w Łodzi. Działania te związane są z planami władz Miasta Łodzi, które obecnie weszły w fazę realizacji odnośnie obiektu sportowego - stadionu Miejskiego MOSiR, położonego przy parku im. 3-go Maja przy ul. Małachowskiego 5 w Łodzi i ogromnym zagrożeniem dla środowiska naturalnego, które powoduje realizacja tych planów. W uzasadnieniu pisma szczegółowo opisał swoje obawy związane z realizacją tej inwestycji. Wskazał, że zarówno Prezydent jak i Rada Miejska w Łodzi uznały uchwałę Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 21 marca 2001 r. nr LVII/1292/01 o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miasta Łodzi położonej w rejonie ulic: Kopcińskiego, Małachowskiego, projektowanej ulicy Konstytucyjnej i torów PKP, za nieobowiązującą dla tego obszaru. Wskazał, że dnia 30 marca 2016 r. na XXVII Sesji Rady Miejskiej głosami 26 radnych przy jednym głosie wstrzymującym się padł "wyrok skazujący" park im. 3-go Maja na zagładę. W ocenie wnioskodawcy działania władz miasta świadczą o daleko idącym rozkładzie instytucji samorządu miejskiego w Mieście Łodzi. Sytuację tę może uzdrowić jedynie podjęcie działań w trybie art. 96 ust. 1 lub 97 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym. Zwrócił się o podjęcie przez Panią Premier odpowiednich działań. Pismo to wpłynęło do Wojewody Łódzkiego z prośbą o przekazanie według właściwości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00