Wyrok WSA w Krakowie z dnia 14 marca 2017 r., sygn. II SAB/Kr 204/16
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Mirosław Bator (spr.) Sędziowie: WSA Paweł Darmoń WSA Małgorzata Łoboz po rozpoznaniu w dniu 14 marca 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi K.W. na bezczynność Zarządu Dróg Wojewódzkich w K. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę
Uzasadnienie
Pismem z dnia 22 listopada 2016 r. K.W. wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na bezczynność Zarządu Dróg Wojewódzkich w K. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej poprzez naruszenie:
1/ art. 10 ust. 1 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie nadmiernego ograniczania dostępu do informacji;
2/ art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej w zakresie uznania informacji za niepodlegającą udostępnieniu w trybie ustawy;
3/ art. 4 ust. 3 ustawy w zakresie uznania, że podmiot będący w rzeczywistym posiadaniu informacji publicznej może odesłać do innego podmiotu w tym wypadku właściwego starosty, co prowadzi do naruszenia zasady obowiązku udostępnienia informacji będącej w posiadaniu podmiotu zobowiązanego, jeżeli ten podmiot nie ma obowiązku zastosowania innych procedur zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy.
W uzasadnieniu skargi podniesiono, że wnioskiem z dnia 26 października 2016 r. K.W. wystąpił do Zarządu Dróg Wojewódzkich w K. o udostępnienie informacji publicznej w zakresie numerów ksiąg wieczystych działek przewidzianych do wykupu w ramach projektu o nazwie "[....] " nr sprawy [....] . Pismem z dnia 9 listopada 2016 r. Zarząd wskazał, że wnioskowane informacje podlegają udostępnieniu w trybie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. W opinii skarżącego bezsporny wydaje się fakt, że żądane informacje stanowią informację publiczna, a w zasadzie mieszczą się w zakresie prawa do informacji wyrażonego w art. 61 ust. 1 Konstytucji RP. Skarżący podniósł, że prawo geodezyjne i kartograficzne reguluje udostępnianie numerów ksiąg wieczystych jako elementu operatu ewidencyjnego przez podmioty wskazane w tej ustawie, a nie udostępnianie numerów ksiąg wieczystych w ogóle. Natomiast ustawa o dostępie do informacji publicznej reguluje udostępnianie informacji znajdującej się w posiadaniu podmiotu. Numery ksiąg wieczystych znajdujące się w posiadaniu podmiotów zobowiązanych nie powinny być traktowane na równi z dokumentami znajdującymi się w operacie ewidencyjnym i z tego względu winny podlegać udostępnieniu na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej. W konkluzji skarżący wniósł o zobowiązanie organy do dokonania czynności w zakresie udostępnienia informacji publicznej zgodnie z wnioskiem.