Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 23 lutego 2017 r., sygn. I SA/Po 1063/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Wolna - Kubicka Sędziowie Sędzia WSA Barbara Rennert Sędzia WSA Aleksandra Kiersnowska - Tylewicz (spr.) Protokolant: sekretarz sądowy Krzysztof Dzierzgowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 02 lutego 2017 r. sprawy ze skargi [...] na interpretację indywidualną Ministra Finansów działającego przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 10 grudnia 2015 r., X. sp. z o.o. z siedzibą w [...] (dalej zwana również skarżącą lub wnioskodawczynią) zwróciła się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korekty podatku należnego w przypadku zastosowania niewłaściwej stawki VAT w odniesieniu do usług zaewidencjonowanych przy użyciu kasy rejestrującej.
We wniosku o wydanie interpretacji przedstawiono opis stanu faktycznego, zgodnie z którym skarżąca z siedzibą w Polsce prowadzi ośrodek sportowo-rekreacyjny typu "aquapark". Osoby, które chcą korzystać z usługi wnioskodawczyni mogą wykupić bilety ryczałtowe na jedną z trzech stref: S(1) (sportową) - uprawniającą do korzystania z basenu sportowego oraz siłowni; S(2) (rekreacyjną i sportową) - uprawniającą do korzystania z aquaparku oraz basenu sportowego oraz S(3) - uprawniającą do korzystania z sauny, a także wszystkich obiektów znajdujących się w strefie S(1) i S(2). Dodatkowo w strefie S(3) znajdują się gabinety SPA, w których wykonywane są zabiegi pielęgnacyjne płatne odrębnie. Cena biletów do strefy S(3) nie obejmuje usług wykonywanych w tych gabinetach. Korzystanie przez klientów z wykupionych stref polega na tym, że mogą oni swobodnie poruszać się w ramach wykupionej strefy i sami decydują, ile czasu spędzą w danej części obiektu. W odniesieniu do sprzedaży biletów wstępu na korzystanie z basenu sportowego i aquaparku (strefa S(2) i S(1) skarżąca stosuje 8% stawkę VAT, gdyż usługi te zalicza się zgodnie z PKWiU do grupowania 93.11.10.0. W odniesieniu do sprzedaży biletów do strefy S(3) obejmującej korzystanie z sauny i z wszystkich pozostałych obiektów znajdujących się w strefie S(2) i S(1) stosowana jest 23% stawka VAT. Usługi te zaklasyfikowano bowiem według PKWiU do grupy 96.04.10.0, tj. usług związanych z poprawą kondycji fizycznej, obejmujących usługi świadczone przez łaźnie tureckie, sauny i łaźnie parowe, solaria, salony odchudzające, salony masażu (z wyłączeniem masażu leczniczego) i podobne usługi mające na celu poprawę samopoczucia. Usługi te mieszczą się pod poz. 186 w załączniku nr [...] do ustawy o podatku od towarów i usług - pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu - bez względu na symbol PKWiU i opodatkowane są 8% stawką VAT. Wyjaśniono również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej celem uzyskania odpowiedzi na pytanie, czy sprzedaż biletów uprawniających klientów do korzystania z obiektów objętych strefą S(3) tj. saun, basenów sportowych i aquaparku korzysta z 8% stawki VAT. W interpretacji z dnia 15 stycznia 2015 r., stwierdzono, że przedmiotowe usługi mieszczące się w grupie 96.04.10.0 - usługi związane z poprawą kondycji fizycznej, obejmujące korzystanie przez klientów przede wszystkim z różnego rodzaju saun, siłowni i innych urządzeń rekreacyjnych sportowych (baseny, aquapark) zaliczyć należy do usług związanych z rekreacją, które mieszczą się pod poz. 186 w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowanych 8% stawką VAT. Stanowisko w powyższym zakresie potwierdzono również w interpretacji ogólnej z dnia 02 grudnia 2014 r., gdzie stwierdzono, że z uwagi na postanowienia art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę 8% podatku stosuje się dla usług związanych z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu. Powyższe oznacza, że dla sprzedaży biletów do strefy S(3), w której znajdują się sauny, baseny sportowe, aquapark i inne urządzenia sportowe i rekreacyjne skarżąca ma prawo stosować 8% stawkę VAT. W związku z tym, że wnioskodawczyni dla przedmiotowych usług stosowała 23% stawkę VAT, uważa ona, że ma prawo do dokonania korekty stawki i kwoty podatku VAT z 23% na 8% oraz w konsekwencji skorygowania odpowiednich deklaracji VAT. Wskazano przy tym, że nabywcami usług były podmioty prowadzące działalność gospodarczą i przede wszystkim klienci indywidualni. Korekty wartości sprzedaży, stawki i kwoty podatku VAT z 23% na 8% w przypadku podmiotów prowadzących działalność skarżąca dokona poprzez wystawienie faktur korygujących. Wnioskodawczyni powzięła jednak wątpliwość, co do sposobu przeprowadzenia korekt 23% stawki VAT i zastosowania stawki 8% w odniesieniu do klientów indywidualnych, dla których sprzedaż zaewidencjonowano na kasie rejestrującej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right