Wyrok WSA w Opolu z dnia 23 lutego 2017 r., sygn. II SA/Op 384/16
Ochrona środowiska
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Janowska - spr. Sędziowie Sędzia WSA Teresa Cisyk Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Protokolant St. inspektor sądowy Grażyna Jankowska-Stykała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 lutego 2017 r. sprawy ze skarg Fundacji A z siedzibą w [...], R. M. i Stowarzyszenia Zwykłego B na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 29 lutego 2016 r., nr [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia oddala skargi.
Uzasadnienie
Przedmiot zaskarżenia w niniejszej sprawie sądowoadministracyjnej stanowi decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 29 lutego 2016 r., nr [...], którą utrzymano w mocy decyzję Prezydenta Miasta Kędzierzyna-Koźla z dnia 22 maja 2014 r., nr [...], ustalającą na wniosek K. S. środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na "Budowie kurnika o obsadzie 36.250 brojlerów (145 DJP)", zlokalizowanego w [...] przy ul. [...], na działkach nr a i b, w obrębie [...].
Wydanie zaskarżonej decyzji poprzedziło postępowanie o następującym przebiegu:
Wnioskiem z dnia 8 sierpnia 2005 r. K. S. zwrócił się do Urzędu Miasta w Kędzierzynie-Koźlu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie hali drobiarskiej (kurnika) o obsadzie 36.250 brojlerów, tj. 145 dużych jednostek przeliczeniowych (w skrócie DJP) przy ul. [...] w [...], na działkach nr a i nr b, w obrębie [...]. Do wniosku dołączył sporządzoną na piśmie charakterystykę ekologiczną, w której wskazano, iż przedmiotowa inwestycja zalicza się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu może być wymagany zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 90 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko. W opracowaniu wskazano, iż drób w planowanym kurniku ma być trzymany systemem halowym na ściółce. Obornik będzie usuwany po zakończeniu cyklu (6 tygodni) spychaczem przymocowanym do ciągnika i wywożony bezpośrednio na pola jako nawóz naturalny. Hala ma zostać wyposażona w 12 wentylatorów mechanicznych umieszczonych na dachu budynku i 4 wentylatory na ścianach szczytowych. Ogrzewanie obiektu zaplanowano z dwóch nagrzewnic na olej opałowy, przeznaczonych do umieszczenia wewnątrz hal produkcyjnych. Charakteryzując obszar objęty oddziaływaniem inwestycji, wnioskodawca wskazał, że teren inwestycji graniczy ze wszystkich stron z terenami rolnymi pól uprawnych i łąk, a w odległości 75 m na wschód usytuowany jest podobny, już istniejący obiekt hodowlany. Natomiast najbliższa zabudowa chroniona, zabudowa mieszkalna zagrodowa, zlokalizowana jest w odległości większej niż 200 m od projektowanego kurnika. W opracowaniu zawarto informacje dotyczące zapotrzebowania i jakości wody, a także ilości, jakości i sposobu odprowadzania ścieków. W dalszej kolejności zamieszczono dane odnoszące się do emisji substancji gazowych, w tym zapachów, a także emisji pyłowych i płynnych. Wskazano, iż źródłem emisji zanieczyszczeń (dwutlenku siarki, dwutlenku azotu, tlenku węgla, pyłu zawieszonego PM 10, amoniaku i siarkowodoru), będzie "projektowany budynek kurnika", bezpośrednio zaś emisję tę spowoduje proces rozkładu odchodów z prowadzonej hodowli oraz spalanie oleju opałowego w nagrzewnicach. Zaznaczono, że wokół zakładu nie stwierdzono możliwości wystąpienia przekroczeń wartości dopuszczalnych określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu, alarmowych poziomów niektórych substancji w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji, a także w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu. Dodano, że kurnik nie będzie uciążliwy pod względem zapachowym. Związana z inwestycją gospodarka odpadami nie wywrze wpływu na stan środowiska gruntowo-wodnego. Poza tym podano, że przedsięwzięcie nie będzie uciążliwe dla środowiska ze względu na hałas. Izolinie poziomu hałasu 45 dB i wyższe mają występować przy ścianach szczytowych kurnika, przy zainstalowanych wentylatorach ściennych, w odległości do 60 m od budynku, na terenach stanowiących pola uprawne. W ocenie inwestora, planowane przedsięwzięcie nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnego poziomu hałasu na terenach zabudowy mieszkalnej, odległej ponad 200 m od budynku kurnika. W związku z inwestycją nie przewidziano instalacji źródeł promieniowania jonizującego i niejonizującego promieniowania elektromagnetycznego.