Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 22 lutego 2017 r., sygn. II SA/Go 1004/16

Transport

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Michał Ruszyński Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Staniszewska Sędzia WSA Sławomir Pauter (spr.) Protokolant referent stażysta Katarzyna Grycuk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 lutego 2017 r. sprawy ze skargi "D" M.W., J.W. sp. j. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] czerwca 2016r. nr [...] Naczelnik Urzędu Celnego nałożył na "D" M.W., J.W. Sp. jawna karę pieniężną w wysokości 5000 zł za wykonywanie w dniu [...] marca 2016r. przewozu drogowego pojazdem marki [...] o nr rej. [...] wyposażonym w cyfrowe urządzenie rejestrujące, do którego podłączono niedozwolone urządzenie dodatkowe w postaci magnesu, wpływające na jego niewłaściwe funkcjonowanie polegające na nierejestrowaniu wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi.

Powyższa decyzja zapada na podstawie następującego stanu faktycznego:

W dniu [...] marca 2016 r. o godz. 21:47 (20:47 czasu UTC) na wjeździe na [...] zatrzymany został do kontroli przez uprawnionych funkcjonariuszy celnych pojazd marki [...] o nr rej. [...] wraz z naczepą marki o nr rej. [...], prowadzony przez O.O.. W toku kontroli ustalono, że zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony Spółka Jawna "D" M.W., J.W., realizowała międzynarodowy zarobkowy przewóz drogowy rzeczy, przewożąc towar z Polski do Niemiec.

Kierowca do kontroli okazał m.in. wypis z licencji z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] na wykonywanie przez w/w podmiot międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowy samochodowy list przewozowy CMR nr [...], dowód rejestracyjny pojazdu i naczepy ciężarowej, kartę kierowcy nr [...]. Ponadto ujawniono, że O.O. wykonywał przewóz pojazdem wyposażonym w cyfrowe urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostało niedozwolone urządzenie dodatkowe - magnes, wpływające na niewłaściwe funkcjonowanie tachografu. Podczas, gdy kierowca jechał zestawem ciężarowym, tachograf nie rejestrował jazdy tylko odpoczynek. Kierowca przesłuchany w charakterze świadka (protokół z przesłuchania świadka nr [...]) zeznał, że "w firmie transportowej D M.W., J.W. Sp. Jawna pracuje w charakterze kierowcy od około 1 roku. Ostatnie szkolenie dotyczące czasu pracy i odpoczynków kierowcy odbył w 2015 r.. Przekazana na tym szkoleniu wiedza była mu zrozumiała. W momencie zatrudnienia się do pracy szefostwo firmy przedstawiło mu regulamin pracy na piśmie. Kierowca zeznał, że w dniu kontroli dowiedział się o swoim wykroczeniu z zakresu czasu pracy i odpoczynków kierowcy. Ponadto zeznał, że jeśli chodzi o wykrocznie z dnia [...] marca 2016r. dotyczące magnesu założonego na impulsatorze skrzyni biegów, to jest to jego ewidentna wina, natomiast szef nigdy nie wymuszał i nie wymusza na nim, aby łamał przepisy związane z czasem pracy i odpoczynków kierowcy. Dodatkowo zeznał, że nie ma konieczności wzywania tłumacza języka ukraińskiego". Ponadto kierowca wyjaśnił, że cyt: "towar załadował kolega w magazynie Zakładów [...] w dniu [...] marca 2015 r. Ja ruszyłem w dniu [...] marca 2016 r. o godz. 17:43. Rozładunek towaru mam w Niemczech w dniu [...] marca 2016 r. o godz. 7:00. W dniu [...] marca 2016 r. o godz. 21:19 zatrzymałem się na stacji paliw [...]. Po zatankowaniu paliwa chciałem przestawić pojazd na stację paliw [...], żeby nie przerywać trwającego odpoczynku założyłem magnes na impulsator skrzyni biegów. Godz. 21:40 wjechałem na [...] i zauważyłem stojący patrol Służby Celnej. Zatrzymałem się przy firmie [...] w celu zdjęcia magnesu. Po zdjęciu magnesu o godz. 21:46 ruszyłem dalej w kierunku stacji paliw [...]. Po 1 minucie zostałem zatrzymany przez funkcjonariuszy Służby Celnej. Funkcjonariusze poprosili mnie o wykonanie wydruku z tachografu. Na pytanie dlaczego na wydruku w godzinach od 21:19 do 21:46 widnieje odpoczynek przyznałem się, że miałem założony magnes, który przed chwilą zdjąłem."

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00