Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 22 lutego 2017 r., sygn. I SA/Gd 1363/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Romała (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Janina Guść, Sędzia WSA Irena Wesołowska, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Monika Fabińska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 22 lutego 2017 r. sprawy ze skargi A Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w na uchwałę Związku Gmin w z dnia 10 maja 2016 r. nr [...] w przedmiocie zmiany uchwały dotyczącej wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu 10 maja 2016 r. Zgromadzenie Związku Gmin [...] podjęło uchwałę Nr XIII/75/2016 w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności (Dz. Urz. Woj. [...] z 2016 r. poz. 2044) - dalej jako "Uchwała".

"A" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w G. - dalej jako "Spółka", działając na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) - dalej jako "u.s.g.", wezwała Związek Gmin [...] - dalej jako "Związek", do usunięcia naruszenia prawa, tj. do uchylenia Uchwały w zakresie wysokości opłat obowiązujących od dnia 1 lipca 2016 r.

W uzasadnieniu wskazano, że Spółka jest właścicielem ośrodka wypoczynkowego we [...], wobec czego dotyczą ją zapisy Uchwały. Akt ten niewątpliwie narusza również interes prawny Spółki przez sprzeczność z normami powszechnie obowiązującymi, a ponadto narusza jej interes prawny wywodzony z art. 32 Konstytucji RP w związku z art. 6 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.) - dalej jako "u.s.d.g.", gwarantującego każdemu przedsiębiorcy równe prawa w wykonywaniu działalności gospodarczej, których niezbędnym elementem jest uprawnienie do równych stawek podatkowych i równych stawek opłat bez względu na to, kto jest zobowiązany do ich zapłaty lub jakiego obiektu opłata dotyczy, jak również bez względu na ilość osób objętych opłatą czy też skali obłożenia ośrodka świadczącego usługi hotelarskie, a także bez względu na wyrażoną w m2 powierzchnię obiektu. Podkreślono, że zgodnie z obowiązującymi przepisami tylko faktyczne koszty ponoszone przez gminę mogą stanowić podstawę do ustalenia wysokości opłaty, czego w Uchwale nie uwzględniono, uzależniając wysokość stawek opłat od innych kryteriów (status zobowiązanego do zapłaty, rodzaj prowadzonej działalności). Zarzucono, że przewidziany w Uchwale sposób ustalania opłaty prowadzi nie tylko do pokrycia poniesionych przez Związek kosztów, lecz także do uzyskania dodatkowych dochodów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00