Orzeczenie
Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 23 lutego 2017 r., sygn. III SA/Gd 15/17
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jacek Hyla, Sędziowie Sędzia WSA Jolanta Sudoł (spr.), Sędzia WSA Paweł Mierzejewski, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Beata Kaczmar, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 lutego 2017 r. sprawy ze skargi K. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego [...] z dnia 12 października 2016 r., nr [...] w przedmiocie świadczenia rekompensującego za utracone wynagrodzenie w związku z odbyciem ćwiczeń wojskowych rezerwy uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza [...] z dnia 22 sierpnia 2016 r., nr [...].
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 22 sierpnia 2016 r., nr [...] Burmistrza C. na podstawie art. 119a ust. 1, 2, 5, 6 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1534) oraz § 7, § 12, i § 13 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 sierpnia 2015 r. w sprawie sposobu ustalania i trybu wypłacania świadczenia pieniężnego żołnierzom rezerwy oraz osobom przeniesionym do rezerwy niebędącymi żołnierzami rezerwy (Dz. U. z 2015r., poz. 1520) przyznał starszemu szeregowemu rezerwy K. B. świadczenie rekompensujące w kwocie 19,50 zł za utracone wynagrodzenie z prowadzenia działalności gospodarczej w związku z odbyciem jednego ćwiczenia wojskowego przeprowadzonego w dniach od 9 maja 2016 r. do dnia 13 maja 2016 r., tj. łącznie 5 dni w 52 batalionie remontowym w miejscowości C..
W uzasadnieniu organ wskazał, że K. B. w dniach od 9 maja 2016r. do 13 maja 2016 r. odbył łącznie 5 dniowe ćwiczenia wojskowe. Do wniosku załączył zaświadczenie wystawione przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w C. o całorocznym przychodzie za ostatni rok, tj. 2015. Zaświadczenie to nie posiadało wyliczenia przychodu/dochodu miesięcznego, które powinien dostarczyć wnioskodawca, wobec tego strona na wniosek organu ponownie wystąpiła do Urzędu Skarbowego w C. o wydanie w/w. zaświadczenia. Postanowieniem z dnia 22 lipca 2016 r. Naczelnik Urzędu, Skarbowego w C. odmówił wydania zaświadczenia o treści żądanej przez podatnika. W związku z zaistnieniem tej sytuacji strona dostarczyła zaświadczenie o dochodach z wyliczeniem kwoty netto przypadający na 1 dzień pracy wraz z załącznikami wystawione przez Biuro Rachunkowe "H.". W związku z powyższym organ uznał, iż przedłożone przez stronę zaświadczenie nie może być zastosowane w wyliczeniu świadczenia rekompensacyjnego, ponieważ ustawodawca nie przewidział wykorzystania innych zaświadczeń niż wystawione przez Urząd Skarbowy w odniesieniu do prowadzącego działalność gospodarczą. Zgodnie bowiem z § 7 cyt. rozporządzenia w przypadku, gdy nie jest możliwe ustalenie wysokości dochodu uzyskiwanego przez żołnierza w prowadzonej działalności gospodarczej, świadczenie rekompensujące przysługuje temu żołnierzowi w kwocie wynikającej z podzielenia przez 21 minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników ustalonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679, ze zm..), obowiązującego w okresie odbywania ćwiczeń i następnie pomnożenia przez liczbę dni odbytych ćwiczeń wojskowych. Organ dokonał więc następującego wyliczenia świadczenia rekompensacyjnego: kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę w wysokości 1850 zł podzielił na 21 dni = 88 zł stawka dzienna. Następnie stawkę dzienną 88 zł pomnożył x 5 dni ćwiczeń, w wyniku czego otrzymał kwotę całkowitą 440 zł. Od kwoty całkowitej 440 zł odjął 420 zł kwota uposażenia za odbycie ćwiczeń, wypłacona przez [...] Batalion remontowy w miejscowości C. uwidoczniona na zaświadczeniu wojskowym z dnia 13 maja 2016 r. Różnica pomiędzy kwotą podstawy świadczenia rekompensacyjnego a otrzymanym uposażeniem wynosi 440 zł - 420,50 zł = 19,50 zł.
-
keyboard_arrow_right