Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 stycznia 2017 r., sygn. IV SA/Po 694/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Grossmann /spr./ Sędziowie WSA Donata Starosta WSA Anna Jarosz Protokolant st.sekr.sąd. Krystyna Pietrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 stycznia 2017 r. sprawy ze skargi R. P. na czynność materialno-techniczną Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu w przedmiocie odebrania broni palnej oddala skargę

Uzasadnienie

Pismem z [...] listopada 2015 r., znak: [...], Zastępca [...] Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu poinformował R. P. (zwanego też dalej "Stroną" lub "Skarżącym"), że w dniu 5 listopada 2015 r. zostały zdeponowane w depozycie ww. Wydziału, stanowiące własność Strony, trzy jednostki broni palnej wraz z amunicją, tj.:

- dubeltówka [...] wraz z amunicją 5 szt.

- dubeltówka [...]

- sztucer [...] wraz z amunicją 3 szt.

wraz z legitymacją posiadacza broni [...] (pozwolenie na broń).

W piśmie wyjaśniono, że zgodnie z art. 19 ust. 1a ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2012 r. poz. 576 - a nie jak błędnie podano: "poz. 575" [uw. Sądu] - ze zm.; dalej w skrócie: "u.b.a."), Policja może za pokwitowaniem odebrać broń i amunicję oraz dokumenty potwierdzające legalność posiadania broni osobie posiadającej broń zgodnie z przepisami, przeciwko której toczy się postępowanie karne o przestępstwa określone w art. 15 ust. 1 pkt 6, do czasu prawomocnego zakończenia tego postępowania, na okres nie dłuższy niż 3 lata. Należąca do R. P. broń palna wraz z amunicją została zabezpieczona przez funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji w [...] w związku z prowadzonym przeciwko niemu postępowaniem karnym o czyn z art. 190 § 1 k.k., którego kwalifikacja mieści się w dyspozycji art. 15 ust. 1 pkt 6 lit. b u.b.a. i w konsekwencji daje podstawę do zastosowania art. 19 ust. 1a u.b.a. Podkreślono, że skoro R. P. występuje w postępowaniu karnym o ww. czyn jako podejrzany, to jego wiarygodność co do zgodnego z prawem posiadania i używania broni "poddana została wątpliwościom". Ponieważ zarzucany czyn cechuje się umyślnym działaniem ukierunkowanym na osiągnięcie określonych, społecznie szkodliwych skutków, to pozostawienie w dyspozycji Strony należącej do niej broni stworzyć może zagrożenie dla dóbr chronionych prawem. Tymczasem na organach Policji w tego typu sprawach spoczywa obowiązek troski o dobro społeczne, jakim jest porządek prawny - tu wyrażony w normie art. 19 u.b.a. i pojmowany jako eliminowanie z życia społecznego potencjalnych przypadków, które mogłyby sprowadzić istnienie uzasadnionej obawy, że podejrzany posiadający broń palną może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa lub porządku publicznego. Stąd też - jak stwierdzono w konkluzji referowanego pisma z [...] listopada 2015 r. - "zdaniem organu wydającego pozwolenia na broń słusznym wydaje się zastosowanie art. 19 ust. 1 pkt 1 Ustawy o broni i amunicji" i pozostawienie w depozycie posiadanych przez Stronę jednostek broni palnej myśliwskiej i amunicji wraz z dokumentem potwierdzającym legalność jej posiadania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00