Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 19 grudnia 2016 r., sygn. II SAB/Sz 148/16

Administracyjne postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Elżbieta Makowska, Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk-Meder,, Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz (spr.), Protokolant starszy sekretarz sądowy Małgorzata Płocharska-Małys, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 8 grudnia 2016 r. sprawy ze skargi Spółki A. na bezczynność Sejmiku Województwa Z. w przedmiocie podjęcia uchwały oddala skargę.

Uzasadnienie

P. pismem z dnia [...] r., w oparciu o przepis art. 38

ust. 3b ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, zwróciła się do Marszałka Województwa o zmianę uchwały Nr XVI/219/12 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego dnia 29 czerwca 2012 r. w sprawie wykonania Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012 -2017 z uwzględnieniem perspektyw na lata 2018 - 2023.

Z uwagi na brak odpowiedzi organu, pismem z dnia 19 kwietnia 2016 r. Spółka wezwała Sejmik Województwa do usunięcia naruszenia prawa w postaci niepodjęcia uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVI/219/2012 w zakresie zmiany statusu istniejącej zastępczej instalacji mechanicznego przetwarzania odpadów komunalnych zlokalizowanej w miejscowości Chojnica, gmina Mirosławiec i ujęcie jej w przedmiotowej uchwale w sprawie Wykonania Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa jako istniejącą regionalną instalację mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych dla szczecineckiego regionu gospodarki odpadami.

Uchwałą Nr XI/236/16 z dnia 26 kwietnia 2016 r. Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego uznał wezwanie za bezzasadne. Organ wyjaśnił, że wprawdzie instalacja zarządzana przez Spółkę została oddana do użytkowania, uzyskała decyzję administracyjną pozwalającą na przetwarzanie odpadów, a kontrola Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska potwierdziła fakt jej wybudowania i spełnienia wymagań stawianych instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych, to jednak przepisu nakazującego wpis instalacji do uchwały w sprawie wykonania planu gospodarki odpadami nie należy interpretować w oderwaniu od przepisów zawartych w ustawie o odpadach, które stanowią, że instalacja o statusie regionalnej podlega obligatoryjnemu wykreśleniu z uchwały o wykonaniu w przypadku łamania przepisów prawa ochrony środowiska. Na poparcie powyższego stanowiska organ odwołał się do wyników kontroli przeprowadzonej przez Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego, w wyniku której stwierdzono: przetwarzanie zmieszanych odpadów komunalnych w instalacji mechanicznego przetwarzania odpadów komunalnych w ZUO, które mogą być przetwarzane jedynie w RIPOK; unieszkodliwianie na składowisku odpadów inne niż niebezpieczne i obojętne zlokalizowanym na terenie ZUO, które mogą być składowane jedynie w RIPOK; przywóz przez Spółkę na obszar regionu szczecineckiego zmieszanych odpadów komunalnych wytworzonych poza obszarem tego regionu; nierzetelne, nieterminowe i niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa prowadzenie ewidencji odpadów. Organ odwołał się również do ustaleń Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska oraz skarg innych przedsiębiorców dotyczących prowadzenia przez Spółkę działalności niezgodnie z przepisami prawa. W konsekwencji uznał, za zasadne zweryfikowanie informacji dotyczących naruszeń prawa przez Spółkę nadto podkreślił, że nie ma określonego ustawowego terminu podjęcia uchwały o zmianie uchwały w sprawie wykonania planu gospodarki odpadami.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00