Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 6 grudnia 2016 r., sygn. II SA/Rz 358/16

Gry losowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Magdalena Józefczyk /spr./ Sędziowie WSA Piotr Godlewski WSA Marcin Kamiński Protokolant specjalista Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 grudnia 2016 r. spraw ze skarg P. P. na decyzje Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] stycznia 2016 r.nr [...] z dnia [...] stycznia 2016 r.nr [...] z dnia [...] stycznia 2016 r.nr [...] z dnia [...] stycznia 2016 r.nr [...] z dnia [...] stycznia 2016 r.nr [...] z dnia [...] stycznia 2016 r.nr [...] oraz z dnia [...] stycznia 2016 r.nr [...] w przedmiocie wymierzenia kar pieniężnych za urządzenie gier na automatach poza kasynem gry -skargi oddala-

Uzasadnienie

Przedmiotem skarg PP są decyzje Dyrektora Izby Celnej w [.]:

1) z dnia [.] stycznia 2016 r. nr [.],

2) z dnia [.] maja 2016 r. nr [.],

3) z dnia [.] maja 2016 r. nr [.],

4) z dnia [.] sierpnia 2016 r. nr [.],

5) z dnia [.] sierpnia 2016 r. nr [.],

6) z dnia [.] sierpnia 2016 r. nr [.],

7) z dnia [.] sierpnia 2016 r. nr [.]

w przedmiocie wymierzenia mu kar pieniężnych za urządzanie gier poza kasynem gry, które wydano w następujących okolicznościach;

Naczelnik Urzędu Celnego w [.] wszczął z urzędu postępowania w sprawie wymierzenia skarżącemu kar pieniężnych za urządzanie gier poza kasynem. Decyzjami:

1) z dnia [.] lipca 2015 r. nr [.],

2) z dnia [.] czerwca 2015 r. nr [.],

3) z dnia [.] czerwca 2015 r. nr [.],

4) z dnia [.] kwietnia 2016 r. nr [.],

5) z dnia [.] kwietnia 2016 r. nr [.],

6) z dnia [.] kwietnia 2016 r. nr [.],

7) z dnia [.] kwietnia 2016 r. nr [.]

wymierzył mu kary pieniężne w wysokości po 12 000 zł za urządzanie gier poza kasynem gry na automatach: 1) [...] nr [.], 2) [...] nr [.] [.], 3) [...] nr [.], 4) [...] nr [.], 5) [...] nr [.], 6) [...] nr [.], 7) [...] nr [.].

Jak ustalono, funkcjonariusze Urzędu Celnego w [.] przeprowadzili w dniu 25 sierpnia 2014 r. (kiedy stwierdzono 5 urządzeń) oraz w dniu 22 stycznia 2015 r. (kiedy stwierdzono 6 urządzeń) kontrole w lokalu "[.]" przy ul. [.], prowadzonym przez skarżącego, stwierdzając w nim ww. automaty do gier. Należały one do T.sp. z o.o. z/s w [.] (w sprawach II SA/Rz 358/16, II SA/Rz 1354/16, II SA/Rz 1355/16, II SA/Rz 1372/16) lub H. sp. z o.o. z/s w [.] (w sprawach II SA/Rz 965/16, II SA/Rz 966/16, II SA/Rz 1371/16). Urządzenia wstawiono do lokalu na mocy umów dzierżawy zawartych pomiędzy PP a T. sp. z o.o. (w sprawach II SA/Rz 358/16, II SA/Rz 1354/16, II SA/Rz 1355/16, II SA/Rz 1372/16) bądź PP a H. sp. z o.o. (w sprawach II SA/Rz 965/16, II SA/Rz 966/16, II SA/Rz 1371/16). Były to urządzenia elektroniczne, które umożliwiały przeprowadzenie (rozgrywanie) gier losowych (których wyniki były nieprzewidywalne i niezależne od woli ani zręczności uczestnika gry) i wykorzystywano je do komercyjnego organizowania gier. Urządzenia przyjmowały środki pieniężne (do rozpoczęcia gry konieczne było zakredytowanie urządzenia), posiadały też elementy pozwalające na wypłatę. Umożliwiały rozgrywanie gier z wykorzystaniem wcześniej wygranych punktów i realizowanie wygranych w postaci środków pieniężnych (większe wygrane były wypłacane przez pracowników), zwiększały atrakcyjność lokalu. Sposób ich rozgrywania odpowiadał definicjom określonym w art. 2 ust. 3, 4 i 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 612) dalej zwanej: "Ugh". Tym samym zaistniały przesłanki do wymierzenia mu kar pieniężnych, stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 Ugh. Skarżącego uznano za urządzającego gry z tego powodu, że udostępnił lokal w celu zainstalowania w nim automatów do gier hazardowych (losowych), osiągając z tego tytułu dochód w postaci czynszu bądź jako procent od sumy przychodów z automatu w danym miesiącu. Stworzył zatem warunki umożliwiające rozgrywanie takich gier. Miał obowiązek powiadamiać dysponentów urządzeń o włamaniach lub innych istotnych uszkodzeniach. Zapewnił także dostęp do sieci elektrycznej i udostępniał klientom lokalu w godzinach jego otwarcia. Lokal nie był kasynem gry, strona nie posiadała także wymaganego prawem zezwolenia na prowadzenie takiej działalności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00