Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 17 listopada 2016 r., sygn. II SA/Sz 764/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk-Meder, Sędzia WSA Maria Mysiak, Protokolant starszy sekretarz sądowy Teresa Zauerman, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 17 listopada 2016 r. sprawy ze skargi L. Z. na czynność Starosty P. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zwrotu nadpłaty za wydanie karty pojazdu I. stwierdza bezskuteczność czynności Starosty P. z dnia [...] nr [...] w części dotyczącej odmowy zwrotu nadpłaty za wydanie karty numer [...] pojazdu marki [...] numer rejestracyjny [...], II. uznaje obowiązek Starosty P. do dokonania zwrotu na rzecz skarżącej L. Z. części opłaty w wysokości [...] ([...]) złotych za wydanie karty pojazdu opisanej w punkcie I wyroku, III. nakazuje ściągnąć od Starosty P. kwotę [...] ([...]) złotych tytułem nieuiszczonego wpisu sądowego.
Uzasadnienie
L. Z. złożyła w dniu 7 kwietnia 2016 r. do Starosty P., wniosek o zwrot kwoty [...] zł, stanowiącej różnicę pomiędzy uiszczoną przez nią opłatą w kwocie [...] zł, a aktualną opłatą za wydanie karty pojazdu nr [...] dla samochodu marki [...]nr rejestracyjny [...], która została przez nią uiszczona w 2006 r. Powołała się przy tym na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 stycznia 2006 r., sygn. akt U 6/04, który orzekł o niezgodności § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz. U. z 2003 r., Nr 137, oz. 1310), wydanego w oparciu o delegacje ustawową, wynikającą z art. 77 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 - j.t. ze zm.). Podniosła również, że Europejski Trybunał Sprawiedliwości postanowieniem z dnia 10 grudnia 2007 r., wydanym w sprawie C-134/07 stwierdził, iż zgodnie z treścią art. 90 akapit pierwszy TWE należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on opłacie (takiej jak przewidziana w § 1 ust. 1 rozporządzenia z 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu), która to opłata jest w praktyce nakładana w związku z pierwszą rejestracją używanego pojazdu samochodowego przywiezionego z innego państwa członkowskiego, lecz nie jest nakładana w związku z nabyciem w państwie pobierającym opłatę używanego pojazdu samochodowego, jeśli jest on tam już zarejestrowany.