Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Poznaniu z dnia 29 listopada 2016 r., sygn. I SA/Po 1406/16

Odrzucenie skargi

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Rennert Sędziowie Sędzia WSA Karol Pawlicki Sędzia WSA Waldemar Inerowicz (spr.) Protokolant: referent stażysta Krzysztof Dzierzgowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 listopada 2016 r. sprawy ze skargi [...] na uchwałę Rady Miasta [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych postanawia: I. odrzucić skargę; II. zwrócić skarżącemu kwotę [...] tytułem uiszczonego wpisu od skargi.

Uzasadnienie

Rada Miasta uchwałą Nr [...] z dnia [...] r. określiła górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych (dalej w skrócie: "Uchwała").

W myśl § 1 Uchwały górne stawki opłat za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, określono w wysokości: 25 zł za 1 m3 (z VAT). Zgodnie z § 2 Uchwały stawki opłat corocznie od 1 stycznia podlegają zmianie uwzględniającej obowiązujący w danym roku wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, publikowany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Wykonanie Uchwały Rada powierzyła Prezydentowi Miasta P. (§ 3), natomiast jako termin jej wejścia w życie wskazano upływ 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego ( § 4).

Uchwała została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego z dnia [...] r. pod poz. [...].

W skardze z dnia 23 sierpnia 2016 r. złożonej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu X. X., reprezentowany przez radcę prawnego, wniósł o stwierdzenie nieważności powyższej Uchwały w całości oraz o zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania. Kwestionowanej Uchwale zarzucił naruszenie art. 6 ust. 2 w zw. z ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 4a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r., poz. 250 - w skrócie: "u.u.c.p.g.") poprzez określenie stawki opłat za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na zbyt niskim poziomie, nieuwzględniającym w ogóle okoliczności cenotwórczych, tj. na poziomie nieodpowiadającym, co najmniej cenie faktycznie świadczonej usługi w odniesieniu do każdego 1 m3 nieczystości ciekłych, a przez to ustalenie stawki na poziomie, który nie zapewnia przedsiębiorcom z terenu miasta P. i okolic zajmujących się opróżnianiem zbiorników ciekłych opłacalności prowadzonej działalności w odniesieniu do opróżniania zbiorników o małych pojemnościach. W związku z powyższym skarżący uznał, że Uchwała zakłóca możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie nią uregulowanym w sposób zgodny z przepisami prawa, z uwzględnieniem ceny maksymalnej w niej ustalonej. Okoliczności te, jego zdaniem, narażą na powstanie sytuacji, w której nieczystości ciekłe nie będą odbierane z niektórych nieruchomości, a przez to niezapewnienie przez miasto P. właściwej organizacji systemu odbioru nieczystości ciekłych z terenu tej gminy, co w konsekwencji uniemożliwi wywiązanie się właścicieli nieruchomości z ustawowego obowiązku pozbywania się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00