Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 29 listopada 2016 r., sygn. I SA/Po 2347/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Rennert (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Karol Pawlicki Sędzia WSA Waldemar Inerowicz Protokolant: referent stażysta Krzysztof Dzierzgowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 listopada 2016 r. sprawy ze skargi [...] na interpretację indywidualną Ministra Finansów działającego przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Ministra Rozwoju i Finansów działającego przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej w [...] na rzecz strony skarżącej kwotę [...] tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu [...] r. Gmina [...] wniosła skargę na interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w [...] z [...] r. nr [...], wydaną w zakresie podatku od towarów i usług.
Z akt sprawy wynika następujący stan faktyczny.
Skarżąca Gmina w dniu [...] r. złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w drodze korekty podatku od wydatków inwestycyjnych.
W ramach opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego skarżąca zaznaczając, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT wskazała, iż w latach 2010 - 2013 prowadziła i ukończyła inwestycje w zakresie budowy i modernizacji świetlic wiejskich w miejscowościach położonych na terenie Gminy. Wydatki inwestycyjne Gminy na świetlice wiejskie obejmowały roboty budowlane, roboty instalacyjne, sanitarne, nadzór inwestorski oraz zagospodarowanie terenu wokół świetlic. Wartość każdej inwestycji przekroczyła kwotę 15 tysięcy złotych netto. Wydatki są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Zdaniem Gminy, prowadzone przez Gminę prace stanowiły "ulepszenia" w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, o których mowa w art. 2 pkt 14a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług (Dz. U. z 2011 r., nr 177, poz. 1054 ze zm.; dalej: "u.p.t.u.") oraz w rozumieniu zasad rachunkowości jednostek samorządu terytorialnego. W konsekwencji, pomimo tego, że Gmina nie jest podatnikiem podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1992 r., nr 21, poz. 86 ze zm.; dalej: "u.p.d.o.p."), w związku z którym zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, należy zastosować w tym zakresie analogię.