Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 8 listopada 2016 r., sygn. I SA/Bd 683/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Teresa Liwacz (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Leszek Kleczkowski sędzia WSA Ewa Kruppik-Świetlicka Protokolant: asystent sędziego Katarzyna Chowańska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 listopada 2016r. sprawy ze skargi P. sp. z o.o. we F. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości na 2014 r. oddala skargę

Uzasadnienie

Decyzją z dnia z dnia [...] lutego 2016r. Burmistrz K. P. określił dla [...] wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości na 2015r. w wysokości [...] zł.

W złożonym odwołaniu Spółka wniosła o uchylenie zaskarżonej decyzji w całości i umorzenie postępowania w sprawie. Zaskarżonej decyzji zarzuciła naruszenie: art. 122 w zw. z art. 187 i art. 191; art. 124 w zw. z art. 210 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2015r. poz. 613 ze zm. - dalej: "O.p."); art. 2 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach

i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014r., poz. 849 ze zm.; aktualna publikacja - Dz. U. z 2016r. poz. 716), dalej: "u.p.o.l." w zw. z art. 3 pkt 1 lit. b), art. 3 pkt 3 i pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016r., poz. 290 ze zm., w brzmieniu obowiązującym w 2014r. ), dalej: "p.bud.".

Decyzją z dnia [...] lipca 2016r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Toruniu utrzymało w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji.

W uzasadnieniu organ powołując się na art. 3 pkt 3, art. 3 pkt 1 lit. b) p.bud. w zw. z art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. wskazał, że budowle, których dotyczy spór przedmiotowej sprawy będą stanowiły przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości wraz z instalacjami i urządzeniami, z którymi stanowią całość techniczno-użytkową, tworząc jeden obiekt budowlany. Wskazując na związek techniczno-użytkowy między instalacjami i urządzeniami a budowlami, na których są posadowione, organ podał, że w przedmiotowej sprawie związek taki powinien występować między system chłodzenia i dopalarką a fundamentami i konstrukcjami wsporniczymi, na których instalacje te są umieszczone. Do elementów składających się na całość techniczno-użytkową organ zaliczył zarówno elementy nieruchome, trwale zamontowane (np. fundamenty), jak i elementy ruchome, które można zdemontować i przenieść w inne miejsce (np. system chłodzenia i dopalarkę). W ocenie organu, ruchomy charakter urządzeń i instalacji nie oznacza, że taka konstrukcja przestaje stanowić całość techniczno-użytkową z częścią budowlaną. Między częściami budowlanymi i niebudowlanymi musi zachodzić związek techniczno-użytkowy, a zatem połączenie fizyczne poszczególnych elementów o charakterze trwałym oraz powiązanie funkcjonalne, dzięki któremu mogą być wykorzystywane do realizacji celu, dla którego powstał dany obiekt. W ocenie organu dla określenia, czy związek techniczny ma charakter trwały, istotne znaczenie ma to, czy instalacje posadowione są na fundamentach na tyle stabilnie, że opierają się działaniu czynników mogącym zniszczyć ustawioną konstrukcję, co sprowadza się do konieczności zapewnienia instalacjom podstawy uniemożliwiającej łatwe ich przesunięcie, przeniesienie w inne miejsce, czy zniszczenie spowodowane czynnikami atmosferycznymi. O tym, czy między poszczególnymi elementami występuje związek trwały nie decyduje metoda i sposób powiązania, ale wielkość urządzenia, jego konstrukcja, przeznaczenie i względy bezpieczeństwa, które wymagają trwałego związania. W tym zakresie organ powołał się na treść opinii biegłego W. A., z której wynika bezpośrednio, że stopy fundamentowe dla systemu chłodzenia i dopalarki stanowią trwałe połączenie z gruntem. Ustawienie urządzenia bez fundamentowania wiązałoby się z niepożądanym osiadaniem całości urządzenia i skutkowałoby awarią, naruszałoby w zasadniczym zakresie wymogi producenta urządzenia oraz wymogi bezpieczeństwa. Istniejące fundamentowanie jest ściśle dostosowane dla potrzeb przedmiotowego urządzenia i zastosowanie go do czegokolwiek innego nie ma żadnego praktycznego sensu techniczno-użytkowego. Organ zaznaczył, że z dokumentacji fotograficznej zawartej w tej ekspertyzie wynika wyraźnie, iż rzeczywiście system chłodzenia i dopalarka posadowione są na fundamencie betonowym, za pośrednictwem konstrukcji ram nośnych, które są mocowane (do fundamentu) na śruby. Powyższe ustalenia stanu faktycznego potwierdzone są także w tym zakresie przez opinię K. I.. Ponieważ te dokumenty w tej części są zbieżne, zaś jednocześnie brak jest innych wskazujących na odmienne ustalenia, organ odwoławczy uznał powyższą okoliczność za udowodnioną, zaś podane dowody za wiarygodne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00