Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 20 października 2016 r., sygn. I SA/Ke 430/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Rojek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Artur Adamiec, Sędzia WSA Mirosław Surma, Protokolant Starszy inspektor sądowy Anna Adamczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 października 2016 r. w sprawi ze skargi H. Ś. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z [...] r. znak: [...] w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego na 2016 r. 1. oddala skargę; 2. przyznaje od Skarbu Państwa (Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach) na rzecz adwokat A.Z. 73,80 (siedemdziesiąt trzy 80/100) złotych, w tym 13,80 (trzynaście 80/100) złotych podatku od towarów i usług, tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.

Uzasadnienie

1.1 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. (dalej: Kolegium) decyzją z [...]r. nr [...] utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy S. z [...] [...] ustalającą H. Ś. łączne zobowiązanie pieniężne na 2016 r. w wysokości 350 zł.

1.2 Kolegium na podstawie ewidencji gruntów i budynków ustaliło, że H. Ś. jest właścicielką gruntów o powierzchni 3,200 ha, położonych w gminie S., w skład których wchodzą m.in. działki: nr 109/5 o powierzchni 0,3600 ha symbol Ł klasa IV i nr 109/6 o powierzchni 0,9500 ha w tym: symbol Ł klasa IV o powierzchni 0,7600 ha, symbol Ł klasa V o powierzchni 0,1800 ha i symbol W klasa IV o powierzchni 0,0100 ha. Podatniczka jest również właścicielką budynku mieszkalnego o powierzchni 110 m2. Część użytków o powierzchni 0,1005 hap podlega zwolnieniu z opodatkowania, natomiast budynek mieszkalny korzysta z ulgi podatkowej.

1.3 Wśród podstaw prawnych decyzji organ wskazał art. 1, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 4 ust. 1 pkt 1, art. 6 ust. 1 i ust. 2, art. 6a ust. 6 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 617), dalej: ustawy p.r. Wyliczył, że stawka podatku rolnego w 2016 r. od 1 ha przeliczeniowego wyniosła 134,37 zł. Wyjaśnił, że zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 520) podstawę wymiaru podatków stanowią dane wynikające z rejestru gruntów. Ewidencja gruntów i budynków stanowi oparty o stan faktyczny środek dowodowy o szczególnej mocy dowodowej. Dane w niej zawarte mają walor dokumentu urzędowego, o którym mowa w art. 194 Ordynacji podatkowej, i korzystają one z domniemania prawdziwości. Podważenie zapisów ewidencji bądź też ich zmiana może nastąpić w postępowaniu prowadzonym przed właściwymi w sprawie organami. Podatnik kwestionujący prawidłowość danych w ewidencji powinien wszcząć procedurę ich zmiany w organie prowadzącym ewidencję, którym jest starosta. W przypadku uwzględnienia jego zastrzeżeń, na podstawie zmienionych danych z ewidencji, może wnosić o wzruszenie ostatecznych decyzji ustalających wysokość zobowiązań podatkowych. Organ podatkowy nie ma podstaw do zmiany danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków, zaś czynienie ustaleń faktycznych przez organ podatkowy co do statusu gruntu lub obiektu byłoby możliwe dopiero wówczas, gdyby ewidencja nie zawierała stosownych danych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00