Wyrok WSA w Opolu z dnia 29 września 2016 r., sygn. II SA/Op 391/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz (spr.) Sędzia WSA Daria Sachanbińska Protokolant St. inspektor sądowy Joanna Szyndrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 września 2016 r. sprawy ze skargi Fundacji A z siedzibą w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 23 czerwca 2016 r., nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie udostępnienia informacji publicznej 1) uchyla zaskarżoną decyzję 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu na rzecz Fundacji A z siedzibą w [...] kwotę 200 (dwieście) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 9 maja 2016 r. Fundacja A z siedzibą w [...], zwana dalej Fundacją, zwróciła się drogą elektroniczną, na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, do Starosty Kędzierzyńsko-Kozielskiego z wnioskiem o udostępnienie - w postaci skanu na adres mailowy lub poprzez umieszczenie w BIP Starostwa - oświadczeń majątkowych Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego za lata 2010-2014.
W wyniku rozpatrzenia powyższego wniosku Starosta Kędzierzyńsko-Kozielski decyzją z dnia 20 maja 2016 r., nr [...], opartą o przepis art. 5 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2058, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, orzekł o odmowie udostępnienia żądanej informacji publicznej. Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie wyjaśnił, że osoba pełniąca funkcję powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, do której wystąpił z zapytaniem o zgodę na ujawnienie oświadczeń o stanie majątkowym za okres wskazany we wniosku, w piśmie z dnia 11 maja 2016 r. oznajmiła, że zgody takiej nie wyraża. Organ wskazał, że powiatowy inspektor nadzoru budowlanego składa oświadczenie majątkowe zgodnie z art. 10 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584, z późn. zm.). Jednak na zasadzie art. 10 ust. 3 tej ustawy informacje zawarte w oświadczeniu o stanie majątkowym stanowią tajemnicę prawnie chronioną i podlegają ochronie przewidzianej dla informacji niejawnych o klauzuli tajności "zastrzeżone", określonej w przepisach o ochronie informacji niejawnych, chyba że osoba, która złożyła oświadczenie, wyraziła pisemną zgodę na ich ujawnienie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach osoba uprawniona do odebrania oświadczenia może je ujawnić pomimo braku zgody składającego oświadczenie. Starosta stanął na stanowisku, że przysługującego każdemu prawa dostępu do informacji publicznej nie można zaliczyć do szczególnie uzasadnionych przypadków, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, ponieważ prawo to przysługuje każdemu bez względu na interes ogólny. Natomiast zasady ograniczenia dostępu do informacji niejawnych określa przepis art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228, z późn. zm.), zgodnie z którym informacje niejawne mogą być udostępnione wyłącznie osobie dającej rękojmię zachowania tajemnicy i tylko w zakresie niezbędnym do wykonywania przez nią pracy lub pełnienia służby na zajmowanym stanowisku albo wykonywania czynności zleconych. Starosta stwierdził, że wnioskodawca nie spełnia warunków określonych w tym przepisie, gdyż nie wykonuje żadnych czynności związanych z dokumentacją niejawną, o której udostępnienie prosi. Starosta wywiódł poza tym, że przepis art. 61 ust. 3 Konstytucji RP stanowi, iż dostęp do informacji publicznej nie jest nieograniczony i ograniczenie to może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa. Zdaniem Starosty, takimi ustawami są ustawa o dostępie do informacji publicznej i ustawa o ochronie informacji niejawnych, a to z uwagi na przepisy art. 5 ust. 1 i 2 pierwszego z tych aktów prawnych i art. 5 ust. 4 drugiego z nich.