Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 13 września 2016 r., sygn. II SA/Ol 740/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie sędzia WSA Beata Jezielska sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Protokolant referent Milena Małyszko po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 września 2016 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Dowódcy Jednostki Wojskowej z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie zawarcia kolejnego kontraktu na pełnienie zawodowej służby wojskowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Dowódca [...] w G. (zwany dalej: Dowódcą) rozkazem personalnym nr [...] z dnia [...] odmówił st. szer. M.K. zawarcia kolejnego kontraktu na pełnienie zawodowej służby wojskowej. Podstawę rozstrzygnięcia stanowił art. 2, art. 14 pkt 1, art. 15 ust. 1, art. 111 pkt 8, art. 115 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 września 2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (t.j. Dz.U. z 2014r. poz. 1414 ze zm.) dalej jako: u.s.w.ż.z., § 23 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2014r. w sprawie zwalniania żołnierzy zawodowych z zawodowej służby wojskowej (Dz.U. z 2014r. poz. 670).
W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że złożony przez żołnierza wniosek dotyczący zawarcia kolejnego kontraktu na pełnienie zawodowej służby wojskowej nie uzyskał akceptacji Dowódcy, który po przeanalizowaniu dokumentów personalnych, a w szczególności negatywnych opinii służbowych przełożonych żołnierza dołączonych do wniosku, nie wyraził zgody na zawarcie kolejnego kontraktu. Ponadto w stosunku do żołnierza zostało wszczęte postępowanie karne o trzy zarzuty z art. 58 ust. 1 Kodeksu karnego. Tym samym nie spełnia on wymogów określonych w art. 2 u.s.w.ż.z. w zakresie dotyczącym nieposzlakowanej opinii do pełnienia zawodowej służby wojskowej.
Postanowieniem z dnia [...] Dowódca uzupełnił co do rozstrzygnięcia powyższy rozkaz personalny oraz sprostował wykryte omyłki pisarskie. Postanowieniem sprostowano nadany numer rozkazu z [...] na [...], uzupełniono podstawę prawną wydanej decyzji o art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. a oraz art. 50a ust. 1 i 2 u.s.w.ż.z. Nadto uzupełniono uzasadnienie decyzji poprzez wskazanie, iż przy podejmowaniu decyzji dotyczącej podpisania kolejnego kontraktu bierze się pod uwagę to w jaki sposób żołnierz zawodowy wywiązywał się ze swoich obowiązków, m.in. obowiązku wskazanego w art. 50a ust. 1 u.s.w.ż.z., tj. utrzymywania sprawności fizycznej zapewniającej wykonywanie przez niego zadań służbowych, której miarą jest ocena z rocznego sprawdzianu sprawności fizycznej. W trakcie trwania