Wyrok WSA w Łodzi z dnia 16 września 2016 r., sygn. III SA/Łd 626/16
Dnia 16 września 2016 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Irena Krzemieniewska Sędziowie Sędzia WSA Ewa Alberciak (spr.) Sędzia NSA Janusz Nowacki Protokolant referent-stażysta Renata Tomaszewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 września 2016 roku sprawy ze skargi Gminy i Miasta [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności pisma Burmistrza Gminy i Miasta [...] z dnia 10 marca 2016 roku oddala skargę.
Uzasadnienie
W piśmie z dnia 10 marca 2016r. skierowanym do Dyrektorów Szkól Podstawowych, Gimnazjów i Przedszkoli Samorządowych w Błaszkach, Burmistrz Gminy i Miasta Błaszki zawarł wytyczne do sporządzania projektów arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2016/2017 dla placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina i Miasto Blaszki.
Zawiadomieniem z dnia 20 maja 2016r. Wojewoda Łódzki działając na podstawie art. 91 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2016r. poz. 446 ze zm.) w zw. z art. 61 § 1 i 4 K.p.a. poinformował Burmistrza Gminy i Miasta Błaszki o wszczęciu z urzędu postępowania w celu kontroli legalności pisma z dnia 10 marca 2016r. Burmistrza Gminy i Miasta Błaszki skierowanego do Dyrektorów Szkól Podstawowych, Gimnazjów i Przedszkoli Samorządowych w Błaszkach, zatyt. "Wytyczne do sporządzania projektów arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2016/2017 dla placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina i Miasto Blaszki". W uzasadnieniu organ nadzoru w pierwszej kolejności wskazał, że treść powyższego pisma w podobny sposób reguluje materię, która została uregulowana w Zarządzeniu nr 38/15 Burmistrza Gminy i Miasta Błaszki z dnia 17 marca 2015r. w sprawie organizacji roku szkolnego 2015/2016 w szkołach prowadzonych przez Gminę i Miasto Błaszki. Zgodnie natomiast ze stanowiskiem judykatury o dopuszczalności ingerencji organu nadzoru nie decyduje nazwa aktu lecz jego treść, tj. materia, której dotyczy. Organ nadzoru uznał zatem, że do powyższego pisma zastosowanie znajdą przepisy rozdziału 10 ustawy o samorządzie gminnym. Odwołując się do treści art. 34a ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2015r., poz. 2156 ze zm.) wskazał, że zastrzeżenia budzi kwestia, czy organ prowadzący szkołę posiadał legitymację do ustalenia wytycznych w zakresie opracowywania arkuszy organizacyjnych szkół, czy posiadał między innymi prawo do ustalenia w wytycznych minimalnej liczby uczniów w poszczególnych oddziałach, czy też określenie algorytmów określających liczbę godzin bibliotekarzy i pedagogów w poszczególnych placówkach oświatowych.