Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 15 września 2016 r., sygn. I SA/Go 212/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Juszczyk-Wiśniewska Sędziowie Sędzia WSA Alina Rzepecka Sędzia WSA Dariusz Skupień (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Czajkowski po rozpoznaniu w dniu 15 września 2016 r. na rozprawie sprawy ze skargi T.R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za miesiąc maj 2015 r. z tytułu produkcji papierosów poza składem podatkowym i wprowadzenie ich do obrotu oddala skargę.

Uzasadnienie

Skarżący T.R. reprezentowany przez pełnomocnika, wniósł skargę na decyzję Dyrektora Izby Celnej nr [...] z dnia [...] maja 2016r., którą uchylono decyzję Naczelnika Urzędu Celnego nr [...] z dnia [...] października 2015r. w części dotyczącej określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym i określającą wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za miesiąc maj 2015 r. w kwocie 41.836,00 zł, powstałego z tytułu produkcji papierosów poza składem podatkowym i wprowadzenia ich do obrotu w okresie od [...] maja 2014 r. do [...] stycznia 2015 r.

Zaskarżona decyzja została wydana w ustalonym poniżej przez organy podatkowe stanie faktycznym.

U skarżącego przeprowadzono kontrolę, na skutek ustaleń zawartych w protokole kontroli podatkowej z dnia [...] maja 2015r., Naczelnik Urzędu Celnego, postanowieniem z dnia [...] lipca 2015r., wszczął z urzędu wobec niego postępowanie podatkowe w sprawie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za okresy od [...] maja 2014 r. do [...] stycznia 2015 r. oraz włączył do przedmiotowej sprawy materiały zebrane w toku kontroli podatkowej.

W której ustalono, że skarżący, prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą firmy PHU T T.R., w prowadzonych przez siebie punktach sprzedaży w [...] dokonywał sprzedaży papierosów wyprodukowanych metodą chałupniczą z posiadanych cygar, zapakowanych w tekturowe opakowania typu POINT, nieoznaczone polskimi znakami akcyzy, bez napisów ostrzegawczych o szkodliwości palenia oraz bez oznaczenia cen maksymalnych. Skarżący w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonał zakupu między innymi 6.050 sztuk cygar (z czego zakup 350 szt. nie został zaewidencjonowanych w systemie księgowym), 420.450 sztuk gilz (z czego 134.500 szt. nie zostało zaksięgowanych) oraz 14.000 szt. opakowań na gilzy (z czego 5.000 szt. także nie zostało zaewidencjonowanych w systemie księgowym). W okresie objętym kontrolą podatkową funkcjonariusze celni przeprowadzili również 7 kontroli dotyczących stosowania znaków akcyzy, w punktach sprzedaży skarżącego. Wynikiem przeprowadzonych kontroli było ujawnienie papierosów w opakowaniach typu POINT nie oznaczonych polskimi znakami akcyzy. Przedmiotowe papierosy były wykonane domowym sposobem przy użyciu tytoniu niewiadomego pochodzenia, zapakowane w tekturowe opakowania typu POINT, nie oznaczone napisami ostrzegawczymi o szkodliwości palenia oraz maksymalnymi cenami detalicznymi. Organy dopuściły dowód z zeznań świadków M.T., R.C., P.M., B.K.. Ustalono, na podstawie zeznań złożonych przez M.T. o prowadzeniu podwójnej ewidencji sprzedaży papierosów - poprzez kasę fiskalną oraz odręczne zapisy w zeszycie. Ujawniony zeszyt zawierał także instrukcję rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej paczki papierosów poprzez zaewidencjonowanie dwóch cygar i opakowania POINT. M.T. zeznała ponadto, iż pracowała w firmie skarżącego od [...] grudnia 2014 r. do [...] lutego 2015 r. i do zakresu jej obowiązków należała sprzedaż towaru znajdującego się w sklepie, ale sprzedawała wyłącznie papierosy POINT (również na sztuki), które przywoził skarżący raz w tygodniu, wieczorem jak sklep był już zamknięty. Przywiezione papierosy były później przechowywane u świadka w domu, gdyż skarżący nie chciał, żeby w sklepie było za dużo papierosów. Transakcje sprzedaży były dokumentowane na kasie fiskalnej i w zeszycie. Przy sprzedaży paczki POINT zgodnie z instrukcją skarżącego na kasie fiskalnej nabijała dwa cygara i paczkę POINT. Świadek nie sprzedawała cygar, wyjaśniła, że faktyczna sprzedaż dotyczyła papierosów POINT. R.C. zeznał, iż w firmie skarżącego kupował papierosy i skorzystał z propozycji pracy od grudnia 2014 r. Świadek nie produkował papierosów, dokonywał sprzedaży papierosów typu POINT, dostarczanych przez skarżącego, który go poinformował, że papierosy są wyprodukowane z cygar. Sprzedaż była ewidencjonowana na kasie fiskalnej poprzez nabijanie zgodnie z instrukcją skarżącego, "za każdą paczkę dwa cygara" oraz sporadycznie poprzez zapis na luźnych kartkach, które zostały wyrzucone. P.M. zeznała, iż nie była zatrudniona w firmie skarżącego, a w punkcie sprzedaży siedziała okazjonalnie w jego zastępstwie i zajmowała się głównie sprzedażą papierosów tylko w opakowaniach POINT i innych towarów. Nigdy nie produkowała papierosów POINT. Mandat wystawiony na skutek kontroli z dnia [...] grudnia 2014 r. przyjęła na siebie, ale ujawnione papierosy nie były jej własnością lecz należały do skarżącego. Dalej zeznała, iż papierosy do sklepu dostarczał skarżący, raz dziennie z uwagi na małe obroty. W zakresie ewidencjonowania sprzedaży wskazała, iż praktyką było wystawianie paragonów na 2 cygara, 1 opakowania POINT i gilzy przy faktycznej sprzedaży paczki papierosów POINT. Świadek nigdy nie sprzedawała dwóch cygar i opakowania POINT. B.K. zeznała, iż skarżący jest znajomym jej córki i pewnego dnia przyniósł do niej opakowania na gilzy i reklamówkę skruszonego tytoniu celem jednorazowego przechowania. Dodała również, iż nie była w jego firmie zatrudniona, nie produkowała dla niego papierosów, wiedziała jednak, że skarżący zajmuje się sprzedażą robionych papierosów. Skarżący złożył pisemne wyjaśnienia w których podniósł, że w okresie objętym kontrolą zajmował się zakupem cygar, gilz, tytoniu ciętego do palenia (z akcyzą), lufek, bibułek do papierosów, pustych paczek do przechowywania papierosów albo gilz oraz sprzedażą cygar i akcesoriów tytoniowych. Działalność prowadził w dwóch miejscach w [...] i w [...]. Sprzedażą zajmowały się 3 osoby: P.M., R.C., M.T., oraz w zastępstwie I.K.. Nie dokonywał zakupu papierosów typu POINT, a papierosy tego typu znajdujące się w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej nie były przeznaczone na sprzedaż, były to papierosy wyprodukowane przez niego na własny użytek. Dokonywał sprzedaży towaru w stanie niezmienionym i nieprzetworzonym. Nie dokonywał w ramach prowadzonej działalności przetwarzania zakupionego towaru i nie prowadził produkcji papierosów z zakupionego tytoniu, cygar, gilz, bibułek ani opakowań. Nie sprzedawał papierosów w opakowaniach POINT, ani nie produkował ich. Według jego wiedzy cała sprzedaż była w momencie sprzedaży ewidencjonowana na kasie rejestrującej. Organ I instancji podkreślił, że w kontrolowanym okresie na terenie kraju popularna stała się sprzedaż tzw. "cygar imprezowych", z których z łatwością można wyprodukować - w warunkach domowych - papierosy. Najtańsze tego typu cygara kosztowały 1,50 zł. Jedno cygaro da się przerobić na 10 szt. papierosów. Tego typu proceder spowodowany był tym, iż stawka akcyzy na cygara jest niższa niż na papierosy, bowiem stawka akcyzy na papierosy wynosi 206,76 zł za każde 1000 sztuk i 31,41% maksymalnej ceny detalicznej, a na cygara 280,25 zł za każde 1000 sztuk. W związku z tym sytuacja taka spowodowała możliwość wykorzystania tytoniu zawartego w cygarach do wytwarzania papierosów. Pokruszenie tytoniu z jednego cygara, kosztującego 1,50 zł umożliwia wytworzenie 10 szt. papierosów, koszt wytworzenia paczki papierosów (20 szt.) w taki sposób wynosi ok. 3 zł, stanowi wartość kilkukrotnie niższą, niż cena detaliczna papierosów oznaczonych znakami akcyzy, tj. wynosząca ok. 14,00 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00