Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 28 września 2016 r., sygn. I SA/Gd 630/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Tomaszewska Sędziowie: Sędzia WSA Ewa Wojtynowska (spr.) Sędzia NSA Elżbieta Rischka Protokolant Starszy sekretarz sadowy Dorota Kotlarek po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 28 września 2016 r. sprawy ze skargi A. B. C. POLSKA Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w z dnia 6 kwietnia 2016 r. sygn. akt [...] w przedmiocie podatku od środków transportowych oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Samorządowe Kolegium Odwoławcze , działając na podstawie art. 233 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.), w zw. z art. 11a. ust. 1-ust. 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 849 ze zm. - dalej: u.p.o.l.), art. 4 pkt. 13 ustawy z 6 września 2001 roku o transporcie drogowym ( Dz.U. z 2013r., poz. 1414 z późn. zm.), po rozpoznaniu odwołania "A" Sp. z o.o. z siedzibą w G. od decyzji Prezydenta Miasta z dnia 31 marca 2015 roku w sprawie odmowy zwrotu podatku za wykorzystanie środków transportu do wykonywania przewozów w transporcie kombinowanym za rok 2013, ,utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
Podstawą rozstrzygnięcia były następujące ustalenia i rozważania:
Pismem z 28 marca 2014 roku Spółka złożyła wniosek o zwrot podatku od środków transportu za rok 2013 w wysokości 4,242 zł. W 2013 roku liczba jazd z kontenerami z ładunkiem lub bez ładunku wykonywanych użytkowanymi przez stronę ciągnikami siodłowymi w kombinacji przez depot/terminal kolejowy wynosiła w sumie 268 jazd kontenerami z ładunkiem i bez ładunku połączonych w relacji ciągnik siodłowy/kolej oraz kolej/ciągnik siodłowy.
Spółka podniosła, że jazdy miały miejsce następującymi ciągnikami: [...]. [...]. [...]. [...], [...], [...]. W związku z wezwaniem organu strona pismem z 29 maja 2014 roku przekazała komplet dokumentów dotyczących transportu oraz wyjaśniła, że realizowane przez nią transporty kombinowane klejowo/samochodowe dotyczą transportu kontenerów morskich, zatem są składnikiem transportu kombinowanego kolejowo/samochodowo/morskiego. Spółka nie wykonała natomiast wezwania organu pierwszej instancji i nie dokonała tłumaczenia przedłożonych dokumentów z języka obcego na język polski, uznając że nie ciąży na niej taki obowiązek. Spółka wskazała, że jej podstawowa działalność związana jest z obsługą morskich jednostek ładunkowych - kontenerów. Strona realizuje transporty kombinowane kolejowo/samochodowe oraz samochodowo/kolejowe kontenerów morskich, zatem są składnikiem kombinowanego transportu morskiego (żeglugi). Wskazała, że nadesłane dokumenty potwierdzają transport konkretnego numerycznie wskazanego kontenera, konkretnie wskazanym z podaniem numeru rejestracyjnego pojazdu objętego podatkiem od środków transportowych na odcinku lądowym oraz dalszy transport tego samego numerycznie wskazanego kontenera koleją. Wspomniane transporty kombinowane są powiązane także z żeglugą ( transportem morskim) kontenera.