Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 12 sierpnia 2016 r., sygn. I SA/Wr 622/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jadwiga Danuta Mróz, Sędziowie: Sędzia WSA Maria Tkacz-Rutkowska, Sędzia WSA Katarzyna Radom (sprawozdawca), Protokolant: Sekretarz sądowy Magdalena Dworszczak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 12 sierpnia 2016 r. sprawy ze skargi K. C. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Dyrektora Izby Celnej we W. na rzecz skarżącego K. C. kwotę 177 zł (sto siedemdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi jest decyzja Dyrektora Izby Celnej we W. z [...] 2013 r. utrzymująca w mocy orzeczenie Naczelnika Urzędu Celnego we W. z [...] 2013 r. określające K. C. zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego [...] (nr nadwozia [...], r. o pojemności silnika 1.461 cm3) w wysokości 435 zł.

Jak wynikało z akt sprawy Naczelnik Urzędu Celnego we W. po dokonaniu w dniu 17 kwietnia 2013 r. oględzin nabytego poprzez skarżącego samochodu, ustalił, iż jest pojazd osobowy co wiąże się z obowiązkiem zadeklarowania i zapłaty podatku akcyzowego. Stwierdzenia te znalazły wyraz w powołanej na wstępie decyzji określającej skarżącemu wysokość zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia ww. pojazdu.

Dyrektor Izby Celnej rozpoznając odwołanie od ww. decyzji utrzymał ją w mocy. Na wstępie wskazał na autonomię prawa podatkowego wykluczającą korzystanie z definicji zaczerpniętych z innych ustaw, w tym prawa o ruchu drogowym. Teza ta eliminuje kwalifikację pojazdu jako ciężarowego wynikającą z zapisów w dowodzie rejestracyjnym. Wskazał, że do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej CN zgodną z rozporządzeniem w sprawie nomenklatury taryfowej, a szczegółowe zasady opodatkowania akcyzą samochodów osobowych zostały określone w art. 100 - 106 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 108, poz. 626 z późn. zm., zwanej dalej u.p.a.). W myśl tych przepisów, opodatkowane jest m.in. wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Przepisy te zawierają także definicję samochodu osobowego, odwołując się do Nomenklatury Scalonej. Zasadniczym wyznacznikiem kategorii pojazdu jest jego zasadnicze przeznaczenie, w przypadku samochodu osobowego do przewozu osób, co oznacza, że pojazd poza przewozem osób może też przewozić rzeczy. To pojęcie winno być przy klasyfikacji brane pod uwagę w pierwszej kolejności. Dalej organ odwoławczy wskazał, że fakt zainstalowania ściany działowej za pierwszym rzędem siedzeń i brak drugiego rzędu siedzeń, są bez znaczenia dla tej klasyfikacji, gdyż warunek zamontowania kraty i demontaż tylnych siedzeń nie został wskazany jako kryterium różnicowania pojazdów na osobowe i towarowe. Następnie opisał cechy projektowe zwykle stosowane do pojazdów objętych kodem CN 8703 i CN 8704 i stwierdził, że różnica między przeznaczeniem samochodów przypisanych do tych kodów polega na tym, że przypisane do CN 8704 służą wyłącznie do transportu. Organ odwoławczy stwierdził, że nabyty przez stronę samochód, o cechach konstrukcyjnych ustalonych podczas oględzin, jest samochodem podlegającym klasyfikacji do kodu CN 8703, a nie do kodu CN 8704, w szczególności w przedmiotowym przypadku są to następujące cechy: kabina identyczna z osobowymi typami tego modelu, uchylne fotele wraz z wyposażeniem zabezpieczającym, szyby wzdłuż dwubocznych paneli, dach tapicerowany w całości jednolity, w podsufitce zaślepione miejsca na uchwyty dla pasażerów tylnej kanapy, w tylnej części otwory do montowania pasów bezpieczeństwa identyczne jak w wersji osobowej, przeznaczone dla każdej osoby, przestrzeń pasażerska i towarowa nie wydzielona, za przednimi siedzeniami brak przegrody oddzielającej przestrzenie pasażerską i towarową, w tylnej części widoczne pokrywy głośników, elektrycznie otwierane szyby, klimatyzacja, dywaniki. Zgodnie z oświadczeniem właściciela w samochodzie nie były wprowadzane zmiany konstrukcyjne. Zakres zmian jakim został poddany pojazd był na tyle nieznaczny, iż nie zmienił zasadniczych cech pojazdu osobowego. Dokonane w nim przeróbki, a w ich konsekwencji także wpis w zagranicznym dowodzie rejestracyjnym pojazdu, nie mógł mieć znaczenia z punktu widzenia prawa podatkowego. Podkreślił, iż z francuskiego dowodu rejestracyjnego wynika, że przedmiotowy samochód zarejestrowany był jako samochód kategorii N1 - ciężarowy, rodzaj nadwozia - DERIV VP (samochód, który w pierwotnej wersji był samochodem osobowym).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00