Wyrok WSA w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2016 r., sygn. VI SA/Wa 1096/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Milewska-Karczewska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Agnieszka Łąpieś-Rosińska Sędzia WSA Pamela Kuraś-Dębecka Protokolant st. sekr. sąd. Jan Czarnacki po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 sierpnia 2016 r. sprawy ze skargi P. S.A. z siedzibą w L. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] maja 2013 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia reklamy apteki ogólnodostępnej oraz nałożenia kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżoną decyzję w części, w jakiej utrzymuje ona w mocy punkt II decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] stycznia 2013 r. o nałożeniu kary pieniężnej w kwocie 5.000 zł (pięć tysięcy) złotych; 2. w pozostałej części oddala skargę; 3. zasądza od Głównego Inspektora Farmaceutycznego na rzecz P. S.A. z siedzibą w L. kwotę 457 zł (czterysta pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] lutego 2012 r. [...] Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny (dalej: "WIF") zawiadomił "A." S.A. (dalej: "skarżąca", "spółka") o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w przedmiocie naruszenia zakazu reklamy aptek i punktów aptecznych określonego w art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2001 r. nr 126 poz. 1381 ze zm., dalej: "pf") poprzez uczestnictwo apteki "[...]" zlokalizowanej w [...] przy ul. [...] (dalej Apteka) w programie lojalnościowym o nazwie "Program 60+". Organ wezwał stronę do przedstawienia wyjaśnień na powyższą okoliczność. W odpowiedzi, skarżąca wyjaśniła, iż w jej ocenie uczestnictwo Apteki w "Programie 60+" nie stanowi reklamy apteki. Strona poinformowała, że nie jest organizatorem programu oraz nie jest nadawcą korespondencji związanej z tym programem. Ponadto wyjaśniła, że Apteka uczestniczy w programie w ten sposób, iż dokonując sprzedaży określonych produktów, nierefundowanych ze środków publicznych, honoruje uprawnienia uczestników programu do skorzystania z przypisanych do tych produktów ofert rabatowych. Dodała, że według jej wiedzy materiały informujące o programie nie zawierają publicznego, skierowanego do odbiorców zewnętrznych, komunikatu o charakterze reklamowym.