Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 3 sierpnia 2016 r., sygn. II SA/Po 250/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Świstak Sędziowie Sędzia WSA Edyta Podrazik (spr.) Sędzia WSA Izabela Paluszyńska Protokolant St. sekretarz sąd. Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 sierpnia 2016 r. sprawy ze skargi A. D. i S. D. na czynność (pismo) Burmistrza G. z dnia [...] października 2015 r. Nr [...] w przedmiocie dowozu dzieci do szkoły; I. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności, II. zasądza od Burmistrza G. na rzecz skarżących kwotę 200zł (dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] sierpnia 2015 r. A. D. zwróciła się do Burmistrza Miasta G. o zapewnienie dla jej niepełnosprawnego syna M. D., legitymującego się orzeczeniem o kształceniu specjalnym, od dnia [...] września 2015 r. bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do Szkoły Podstawowej nr [...] w K.. Następnie pismem z dnia [...] września 2015 r. A. D. wskazała na niewywiązywanie się przez Gminę z obowiązku wynikającego z art. 17 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i wniosła o wyjaśnienie tej kwestii.

Pismem z dnia [...] września 2015 r. Anna i S. D. wezwali Burmistrza Miasta G. do usunięcia naruszenia prawa przez zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do szkoły dla ich niepełnosprawnego syna M. D., powołując się na art. 17 ust. 3a pkt 1 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 z późn. zm., dalej: "u.s.o.").

Pismem z dnia [...] października 2015 r., nr [...], Burmistrz Miasta G. wyjaśnił, że art. 17 ust. 3a pkt 1 u.s.o. nakłada na gminę obowiązek zapewnienia transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły lub ewentualnie obowiązek zwrotu kosztów przejazdu ucznia i jego opiekuna. Z orzeczenia Miejskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w G. z dnia [...] sierpnia 2015 r. o potrzebie kształcenia specjalnego, nr [...]/15, wynika, że M. D. powinien realizować obowiązek szkolny przez kształcenie specjalne w oddziale integracyjnym. Na terenie gminy G. funkcjonuje Szkoła Podstawowa im. J. S. w G., która od wielu lat prowadzi kształcenie osób niepełnosprawnych i zatrudnia wykwalifikowaną kadrę. Placówka ta posiada warunki umożliwiające kształcenie dzieci z konkretnym rodzajem niepełnosprawności, w tym także warunki pozwalające na edukację syna skarżących. Aktualnie M. D. uczęszcza do Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr [...] w K.. Szkoła ta nie jest jednak szkołą najbliższą w rozumieniu art. 17 ust. 3a u.s.o. Dlatego z uwagi na czas pracy kierowców i możliwości organizacyjne gminy nie jest możliwe zorganizowanie przewozu syna skarżących w pełnym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00