Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 3 sierpnia 2016 r., sygn. I SA/Po 2068/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Wolna-Kubicka (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Ireneusz Fornalik Sędzia WSA Waldemar Inerowicz Protokolant ref. staż. Natalia Puchalska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 sierpnia 2016 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na automatach poza kasynem gry oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] nr [...] Naczelnik Urzędu Celnego, wymierzył WK (dalej: "strona", "skarżący") karę pieniężną z tytułu urządzania gier na [...] automatach poza kasynem gry w A w miejscowości G w wysokości [...].
W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił, że w dniu [...] funkcjonariusze celni przeprowadzili kontrolę rynku gier hazardowych w zakresie urządzania i prowadzenia gier na automatach w A w miejscowości G, należącym do WK prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą B. Kontroli zostały poddane [...] automaty do gier o nazwach: C, D, E.
Naczelnik Urzędu Celnego postanowieniem z dnia [...] wszczął z urzędu wobec WK postępowanie w zakresie wymierzenia kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na przedmiotowych automatach poza kasynem gry. Postanowieniem z dnia [...] organ I instancji uznał jako dowody w prowadzonym postępowaniu i włączył do akt sprawy kserokopię opinii biegłego sądowego d.s. informatyki nr [...] dotyczącą automatu do gier o nazwie C, opinię biegłego sądowego d.s. informatyki nr [...] dotyczącą automatu do gier o nazwie D, opinię biegłego sądowego d.s. informatyki nr [...] dotyczącą automatu do gier o nazwie E. W protokole przesłuchania świadka z dnia [...] WK wskazał, że jest właścicielem wszystkich [...] automatów do gier. Osoba, która korzysta z automatu wrzuca monetę o nominałach [...]. Automaty o nazwach C i E przyjmują monety, natomiast automat D monety i banknoty. Po wrzuceniu odpowiedniej monety uzyskuje się odpowiedni czas gry. Kumulacja punktów w czasie gry nie powoduje przedłużenia czasu gry. Automaty nie wydają żadnych pieniędzy, jak również nagród rzeczowych. Strona raz w miesiącu otwiera automaty do gier, przelicza pieniądze i nabija na kasę fiskalną. Z opinii sporządzonych przez biegłego sądowego wynika, że urządzenia o nazwie C i E są automatami bębnowymi, które przyjmują monety. Automaty uruchamiały się przy pomocy ruchomych bębnów, na których znajdowały się zdjęcia owoców, a następnie po upływie określonego czasu bębny samoczynnie zatrzymywały się, a owoce ustawiały się w jednej linii. Wynik gry otrzymywany był jako rezultat działania określonego mechanizmu losującego, uzyskany wynik nie był możliwy przez grającego do przewidzenia. Jedyną możliwością było zwiększenie wartości czasu na liczniku czasowym poprzez wrzucenie do urządzenia kolejnej monety i uzyskanie dodatkowego lub nowo przyznanego czasu. Uwzględniając fakt, iż aktywność grającego na przedmiotowych urządzeniach polegała wyłącznie na przyciśnięciu przycisku "start" i na dalszej obserwacji obracających się bębnów z symbolami różnych owoców, należy stwierdzić, że grający nie miał żadnego wpływu na możliwość wystąpienia odpowiedniej konfiguracji figur. Wynik gry na automatach nie był możliwy przez grającego do przewidzenia, a prowadzone gry miały charakter losowy. Automat o nazwie D stanowi jednomonitorowy komputer wyposażony w kilka zaprogramowanych gier, obudowę metalową, wyposażoną w monitor LCD pełniący rolę wyświetlacza informacji o przebiegu i wynikach gier, klawisze sterujące oraz akceptor monet i banknotów. Programem jest zestaw kilku gier poprzedzonych wyborem ukazanym za pomocą menu. Wygrana, która ma miejsce po odpowiednim ustawieniu się obrazków jest generowana przez układ elektroniczny. Grający nie ma żadnego wpływu na wynik rozegranej gry jak również szybkości działania licznika czasu. Jedyną możliwością jest zwiększenie wartości czasu na liczniku czasowym poprzez wrzucenie do urządzenia kolejnej monety lub banknotu i uzyskanie nowo przyznanego czasu. Automat do gier o nazwie D umożliwia programowo i technicznie na prowadzenie gier o charakterze losowym, których wynik nie był możliwy przez grającego do przewidzenia.