Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 lipca 2016 r., sygn. VI SA/Wa 3302/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Szydłowska Sędziowie Sędzia WSA Ewa Frąckiewicz Sędzia WSA Andrzej Wieczorek (spr.) Protokolant sekr. sąd. Jarosław Kielczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 lipca 2016 r. sprawy ze skargi J. N. na decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] września 2015 r. nr [...] w przedmiocie uznania za winnego spowodowania wypadku żeglugowego i naruszenia przepisów żeglugowych oraz zawieszenia uprawnień 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w [...] maj 2015 r. 2. zasądza od organu na rzecz J. N. kwotę 217 (dwieście siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania, oraz od N. Sp. z o.o. Sp. k. kwotę 17 (siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Minister Infrastruktury i Rozwoju (zwany dalej organem) decyzją z dnia [...] września 2015 r. nr [...] po ponownym rozpatrzeniu sprawy ze skargi J. N. (zwanego dalej skarżącym) od decyzji Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej (zwany dalej organem I instancji) we W. z dnia [...] maja 2015 r., nr [...] w sprawie uznania skarżącego za winnego naruszenia przepisów żeglugowych i doprowadzenia do wypadku żeglugowego polegającego na najechaniu kolejki napowietrznej na dźwig [...], znajdujący się na promie "[...]", prowadzony przez pchacza N.
Ustalono, że w dniu 5 marca 2014 r. nastąpiła kolizja, w której uczestniczył kierowany przez skarżącego zestaw pchany składający się z pchacza N. i pontonu "[...] oraz jeden z wagoników kolejki napowietrznej wahadłowej dwulinowej typu [...] Politechniki W.
Organ I instancji uznał skarżącego winnym naruszenia § 1.02. ust. 8, § 1.04. ust. 1, § 1.06. ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych oraz § 6 zarządzenia Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej we W. z dnia 1 października 2004 r. i na podstawie art. 56 pkt 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej postanowił zawiesić skarżącemu uprawnienia na okres 12 miesięcy za spowodowanie wypadku i uzależnił ich przywrócenie od złożenia egzaminu sprawdzającego.