Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 28 lipca 2016 r., sygn. I SA/Po 1134/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Kiersnowska-Tylewicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Bejgerowska Sędzia WSA Dominik Mączyński Protokolant: st. sekr. sąd. Ewa Szydłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 lipca 2016 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej [...] z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na automacie poza kasynem gry oddala skargę
Uzasadnienie
Naczelnik Urzędu Celnego w X. decyzją z dnia [...] sierpnia 2012 r., nr [...] wymierzył A. Z. (dalej zwanej również skarżącą) karę pieniężną w kwocie [...] zł za urządzanie gier na automacie Y. nr [...] poza kasynem gry.
W dniu [...] sierpnia 2011 r., przeprowadzono kontrolę w należącym do skarżącej lokalu "[...]" w miejscowości S. Stwierdzono obecność wskazanego na wstępie urządzenia przypominającego automat do gier. Na podstawie przedstawionej kontrolującym umowy najmu powierzchni użytkowej z dnia [...] maja 2011 r., nr [...] ustalono, że objęte kontrolą urządzenie należy do C. sp. z o.o. z siedzibą w G. Po przeprowadzeniu oględzin urządzenia rozegrano na nim gry kontrolne, w tym celu zasilono automat kwotą pieniędzy, która została przeliczona na czas i punkty do gry. Następnie wybierając stawkę o wartości 1 pkt uruchomiono grę poprzez naciśnięcie przycisku "START/ZAKŁADY", na skutek czego dolne bębny urządzenia zaczęły się obracać po czym doszło do ich samoczynnego zatrzymania bez ingerencji użytkownika. Z opisu przeprowadzonego eksperymentu wynika, że poddane kontroli urządzenie dysponowało funkcją autostart, po której włączeniu urządzenie bez udziału gracza uruchamiało i zatrzymywało bębny. Na skutek automatycznego prowadzenia gry uzyskano wygrane w postaci 5 i 10 pkt, które przelano na licznik "KREDYT". Przy stanie licznika "KREDYT" wynoszącym 20 pkt wybrano stawkę gry o wartości 20 pkt, po czym na skutek rozegranej gry stan licznika "KREDYT" wynosił 0 pkt Następnie na skutek naciśnięcia nieopisanego przycisku wartość licznika "KREDYT" zwiększyła się o 100 pkt. Rozegrano kolejną grę za stawkę 100 pkt przy czym czas gry wynosił 7 minut 40 sekund. Na skutek dłuższego naciśnięcia nieopisanego przycisku doszło do skasowania licznika czasu gry, a przyciski urządzenia stały się nieaktywne na skutego czego niemożliwe stało się prowadzenie dalszej gry. W ocenie kontrolujących wnoszenie opłat przez użytkowników urządzenia za prowadzone na nim gry jak również umowa najmu powierzchni potwierdzają komercyjny charakter gier na poddanym kontroli urządzeniu. Z kolei przeprowadzony eksperyment potwierdza losowy charakter gier prowadzonych na urządzeniu. W toku czynności kontrolnych dokonano również przesłuchania skarżącej i włączono do akt sprawy kopię ekspertyzy biegłego sądowego z dziedziny informatyki z badania poddanego kontroli urządzenia oraz protokół przesłuchania świadka. Z opinii biegłego wynika, że kontrolowany automat jest urządzeniem elektromechanicznym, posiadającym dwa zestawy trzech ruchomych bębnów napędzanych przez silniczki elektryczne. Zasilaniem silniczków, a równocześnie ilością obrotów wykonywanych przez bębny steruje oprogramowanie automatu pełniące funkcję generatora losowego. Maksymalna stawka wynosi 100 punktów, a maksymalna wygrana 500 punktów. Grając na urządzeniu nie można uzyskać żadnych wygranych pieniężnych ani rzeczowych. W ocenie biegłego czas gry na automacie ani jej wynik nie jest uzależniony od zręczności gracza, a zadanie gracza po wybraniu stawki polega jedynie na naciskaniu przycisku "START", który powoduje uruchomienie bębnów z symbolami. Automat nie posiada przycisków "STOP" umożliwiających ręczne zatrzymanie obracających się bębnów. O ilości obrotów i chwili zatrzymania bębnów decyduje oprogramowanie automatu pełniące funkcje generatora losowego. Po każdej wygranej, dostępna jest funkcja jej podwajania mająca również charakter wyłącznie losowy. Czas gry na urządzeniu może ulec skróceniu po wyczerpaniu punktów z licznika "KREDYT". Po zakończeniu gry punkty zgromadzone na liczniku "KREDYT" nie są kasowane. Po wykupieniu dodatkowych punktów ulegają one zsumowaniu z punktami pozostałymi z poprzednich gier. Omawiane urządzenie umożliwia prowadzenie gier automatycznych, rozgrywanych całkowicie bez udziału użytkownika, co wyklucza jakikolwiek element zręcznościowy.