Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 12 lipca 2016 r., sygn. II SA/Ol 731/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Adam Matuszak Sędziowie sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora (spr.) sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant referent Marta Kudła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 lipca 2016 r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie kary z tytułu urządzania gier na automacie poza kasynem gry oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]" Naczelnik Urzędu Celnego (dalej: NUC lub organ I instancji), na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 90, art. 91 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. z 2015 r. poz. 612 - stan prawny na dzień wydania zaskarżonej decyzji - dalej jako: u.g.h.), wymierzył spółce A karę pieniężną w wysokości 12.000 zł z tytułu urządzania gier na automacie: Apex (Hot Magic Fruits) nr "[...]" poza kasynem gry, tj. w lokalu "[...]", położonym przy ul. "[...]".

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ ten powołał się na czynności kontrolne przeprowadzone przez funkcjonariuszy celnych w dniu 6 lutego 2014r., podczas których ujawniono obecność wskazanego wyżej automatu w przedmiotowym lokalu.

W celu ustalenia zasad działania ujawnionego automatu dokonano jego oględzin oraz przeprowadzono eksperyment procesowy, polegający na doświadczalnym odtworzeniu przebiegu dostępnych na nim gier. Następnie badany automat został zatrzymany

i zabezpieczony w charakterze dowodu rzeczowego. Do akt sprawy została dołączona także opinia biegłego sądowego z dnia 24 marca 2014r., sporządzona po przeprowadzeniu badania przedmiotowego automatu, w której biegły stwierdził, że oferowane na automacie gry są grami o charakterze losowym, organizowanymi w celach komercyjnych, z możliwością bezpośredniej wypłaty przez automaty wygranej pieniężnej lub przeprowadzenia rozliczeń finansowych w oparciu o stany liczników. W świetle zgromadzonego materiału dowodowego organ uznał zatem, iż automat ten wypełnia definicję gier na automatach w rozumieniu art. 2 ust. 3 i 4 u.g.h. Wskazano, że Spółka urządzała gry na ujawnionym w lokalu automacie poza kasynem gry, bez koncesji oraz bez rejestracji automatu, tj. z pominięciem wymogów, o których mowa w art. 6 ust. 1 i art. 23a ust. 1 u.g.h. Okoliczności te zaś, zdaniem organu I instancji, w pełni zasadnym czynią wymierzenie kary pieniężnej, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 u.g.h. Organ I instancji przedstawił także swoje stanowisko w zakresie braku notyfikacji Komisji Europejskiej projektu u.g.h. Ponadto powołał się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11 marca 2015 r.(sygn. akt P 4/14), w którym poddano kontroli przepisy u.g.h. stwierdzając, że są one zgodne z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej. Skoro przepisy te nie zostały zakwestionowane i derogowane przez Trybunał Konstytucyjny, to, zdaniem NUC, nie ma podstaw do kwestionowania ich bezwzględnego obowiązywania i stosowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00