Wyrok WSA w Kielcach z dnia 28 lipca 2016 r., sygn. II SA/Ke 578/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sylwester Miziołek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Jacek Kuza, Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal, Protokolant Joanna Nowak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 lipca 2016 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji w sprawie wyrejestrowania automatów do gier o niskich wygranych we wznowionym postępowaniu oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Dyrektor Izby Celnej w [...], po rozpatrzeniu odwołania [...] (zwanej dalej Spółką), utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...], wyrejestrowującej automaty o niskich wygranych.
Powyższe rozstrzygnięcie zostało wydane w następującym stanie faktycznym
i prawnym:
Pismem (będącym w istocie decyzją administracyjną) z dnia 23.11.2010r. Naczelnik Urzędu Celnego w [...] wyrejestrował z systemu KRAG automaty do gier o niskich wygranych: [...]. Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie organ wskazał na wygaśnięcie zezwolenia, w oparciu o które zostały wykonane poświadczenia rejestracji wyrejestrowanych automatów. W podstawie prawnej powołano wyłącznie § 10 ust. 4 pkt 1 oraz § 10 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3.06.2003r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych.
Wnioskiem z dnia 19.10.2012r., skierowanym do Naczelnika Urzędu Celnego w [...], Spółka domagała się ponownego zarejestrowanie automatów do gier o niskich wygranych - wznowienie postępowania. Automaty te zostały bowiem, zdaniem strony, wyrejestrowane z powołaniem się na przepisy ustawy z dnia 19.11.2009r. o grach hazardowych (zwanej dalej u.g.h.), a konkretnie na to, że wobec wygaśnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych na terenie województwa świętokrzyskiego wygasły również poświadczenia automatów na jego podstawie eksploatowanych. Ponadto uprzednio został złożony wniosek o przedłużenie ww. zezwolenia, jednakże wobec brzmienia zapisów u.g.h. został on oddalony. Uzasadniając złożony wniosek Spółka powołała się na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19.07.2012r. w sprawach połączonych C-213/11, C-241/11, C-217/11, podkreślając że orzeczenie to dotyczy wykładni w zakresie przepisów u.g.h., która weszła w życie z dniem 1.01.2010r. Zdaniem strony analiza tego orzeczenia prowadzi do wniosku, że wobec braku notyfikacji u.g.h. regulacja ta jest sprzeczna z prawem unijnym, a w konsekwencji nie obowiązuje w krajowym porządku prawnym.