Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 2 czerwca 2016 r., sygn. II SA/Łd 245/16

 

Dnia 2 czerwca 2016 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Blewązka (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Anna Stępień, Sędzia WSA Renata Kubot-Szustowska, Protokolant Pomocnik sekretarza Izabela Bielińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 czerwca 2016 roku sprawy ze skargi A. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji przyznającej świadczenie pieniężne na zakup posiłku lub żywności oddala skargę. LS

Uzasadnienie

Decyzją nr [...] z dnia [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w P., po rozpatrzeniu odwołania A. B. od decyzji Wójta Gminy W. Nr [...] z dnia [...], przyznającej świadczenie pieniężne na zakup posiłku lub żywności (zasiłek celowy) w ramach programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" w kwocie 120zł, uchyliło zaskarżoną decyzję w całości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji.

W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, iż wnioskiem z dnia 2 grudnia 2015r. A. B. zwróciła się o przyznanie dla jej trzyosobowej rodziny zasiłku celowego na zakup żywności w ramach programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" oraz zasiłku okresowego. W celu ustalania sytuacji osobistej, dochodowej i majątkowej wnioskodawczyni w dniu 17 grudnia 2015r. został przeprowadzony wywiad środowiskowo - rodzinny, podczas którego zebrano niezbędne informacje i dokumenty do ustalenia dochodu rodziny. W trakcie wywiadu ustalono, że A. B. mieszka z dziećmi A. w wieku 9 lat i A. w wieku 2,5 roku, z którymi wspólnie gospodaruje i z mężem P., z którym prowadzi oddzielne gospodarstwo domowe. Źródłem utrzymania A. B. i dzieci jest renta z ZUS w wysokości 643,02zł, dwa zasiłki pielęgnacyjne po 153,00zł, zasiłek rodzinny z dodatkami w wysokości 307,00zł oraz dobrowolne alimenty w wysokości 20,00zł, świadczone przez P. B. na dwoje dzieci.

Następnie organ wskazał, iż w dniu 2 grudnia 2015r. A. B. otrzymała w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w W. kserokopię kontraktu socjalnego, celem zapoznania się. Głównym postanowieniem tego kontraktu było zobowiązanie wnioskodawczyni do złożenia pozwu o alimenty na dwoje dzieci od ich ojca. Termin podpisania kontraktu został wskazany przez organ na dzień 17 grudnia 2015r. Nadto organ I instancji podał, iż A. B., mimo wielokrotnych informacji od pracownika socjalnego o możliwości pozyskania wyższego świadczenia alimentacyjnego drogą sądową, nie podjęła własnymi siłami działań mających na celu zaspokojenie niezbędnych potrzeb życiowych dzieci; nie podejmowała i nie podejmuje aktywności w celu poprawy swojej sytuacji finansowej, jak też nie wykorzystała własnych zasobów i możliwości, przez co organ rozumie możliwość złożenia pozwu do sądu powszechnego o alimenty od ojca dzieci. Organ I instancji podkreślił, że podczas wizyty pracownika socjalnego w dniu 17 grudnia 2015r. A. B., w obecności świadków (męża i pracowników socjalnych), odmówiła podpisania kontraktu. W takiej sytuacji organ I instancji, powołując się na treść art. 11 ust. 2 ustawy z dnia z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2015r., poz. 163 ze zm.), dalej przywoływanej jako "ustawa", wskazał, iż w związku z odmową podpisania kontraktu socjalnego organ może odmówić przyznania świadczenia, uchylić decyzję o przyznaniu świadczenia lub wstrzymać świadczenie pieniężne z pomocy społecznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00