Wyrok WSA w Kielcach z dnia 27 czerwca 2016 r., sygn. II SA/Ke 320/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirosław Surma (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Artur Adamiec, Sędzia WSA Maria Grabowska, Protokolant Starszy inspektor sądowy Anna Adamczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 czerwca 2016 r. sprawy ze skargi H. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia 25 lutego 2016 r. nr (...) w przedmiocie kary pieniężnej za urządzanie gier na automatach poza kasynem oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Decyzja organu administracji publicznej i przedstawiony przez ten organ tok postępowania
1.1. Dyrektor Izby Celnej decyzją z [...]
nr [...] utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z [...]. nr [...] wymierzającą [...], (dalej: spółce), karę pieniężną w wysokości 24.000 zł za urządzanie gry poza kasynem gry na automatach Apex Magic Fruits nr [...] i Hot Spot nr [...].
1.2. W uzasadnieniu decyzji wskazano, że funkcjonariusze Służby Celnej Urzędu Celnego ujawnili [...] w lokalu o nazwie [...], w którym działalność gospodarczą prowadził [...], automaty do gier o nazwie Apex Magic Fruits nr AP00808 i Hot Spot nr DHS02834, zainstalowane i eksploatowane przez spółkę. Spółka nie posiadała zezwolenia na prowadzenie kasyna gry ani zezwolenia na urządzanie gier na automatach w salonach gier lub gier na automatach o niskich wygranych.
W celu ustalenia zasad działania ujawnionych automatów do gier
w odniesieniu do przepisów ustawy z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. Nr 201, poz. 1540 ze zm.), dalej: u.g.h., kontrolujący przeprowadzili eksperyment procesowy polegający na doświadczalnym odtworzeniu przebiegu dostępnych na nich gier. Celem przeprowadzonych czynności było jedynie przeprowadzenie gry na automatach celem sprawdzenia charakteru gier, do czego nie wymagana jest wiedza specjalistyczna. Eksperyment wykazał, że gry urządzane na ujawnionych automatach mają charakter komercyjny, o czym świadczy obowiązkowa odpłatność za ich rozpoczęcie oraz fakt uzyskiwania wygranych pieniężnych oraz rzeczowych w postaci punktów kredytowych, za które gracz może rozpocząć nową grę. Wynik gry nie zależy od zręczności gracza. Gry mają charakter losowy, gdyż tempo obrotu bębnów, a w konsekwencji szybkość przesuwania się umieszczonych symboli graficznych wykracza poza dostępną ludzkiemu oku możliwość percepcji i rejestracji obrazu, co niemożliwym czyni wytypowanie pożądanego układu symboli, a tym samym również kształtowanie wyniku gry