Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 maja 2016 r., sygn. III SA/Wa 1767/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Aneta Trochim-Tuchorska (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Agnieszka Krawczyk, sędzia WSA Piotr Przybysz, Protokolant starszy referent Monika Olszewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 maja 2016 r. sprawy ze skargi P. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 19 marca 2015 r. nr IPPP2/4512-5/15-2/IZ w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz P. z siedzibą w W. kwotę 457 zł (słownie: czterysta pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
P. z siedzibą w W. (dalej: "Skarżąca") zwróciła się do Ministra Finansów o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.; dalej "O.p."), dotyczącej podatku od towarów i usług.
Skarżąca wskazała, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT i zamierza w przyszłości organizować sporadycznie odpłatne wyjazdy turystyczne krajowe jak i zagraniczne, nie wyłączając przy tym wyjazdów turystycznych poza terytorium Unii Europejskiej. Usługi turystyczne będą świadczone na rzecz jej klientów we własnym imieniu i na własny rachunek. W celu świadczenia przedmiotowych usług Skarżąca będzie nabywać towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turystów, z tym że nie można wykluczyć, iż przy świadczeniu usług turystyki Skarżąca będzie wykonywała część świadczeń również we własnym zakresie. Część należności w postaci przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty lub w innej formie (łącznie zwane dalej: zaliczką) Skarżąca będzie otrzymywać od klientów jeszcze przed wykonaniem usług turystycznych.
Skarżąca dodała, że w ostatnim czasie podatkowy organ interpretacyjny wskazywał w wydawanych interpretacjach indywidualnych, iż w związku z otrzymaniem zaliczki na poczet usługi turystycznej opodatkowanej według szczególnej procedury "VAT marża" powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT, zaś z uwagi na brak możliwości ustalenia marży na dzień otrzymania zaliczki podstawą opodatkowania jest w tym przypadku marża przewidywana przez podatnika. Interpretacje różnią się nieco między sobą odnośnie sposobu prognozowania marży. W części wydanych interpretacji prezentowany jest pogląd, że podatnik powinien posiadać stosowną dokumentację (np. umowy zawarte z hotelami, przewoźnikami, itp.), która potwierdzałaby, iż skalkulowane koszty uwzględniane przy wyliczeniu ceny i marży mają swoje uzasadnienie (taki pogląd wyraził m.in. działający z upoważnienia Ministra Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w K. w interpretacji indywidualnej z 27 czerwca 2014r., nr IBPP1/443-588/14/AW). Odmienne stanowisko zaprezentował natomiast działający z upoważnienia Ministra Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w W. w interpretacji indywidualnej z 15 kwietnia 2014r., nr IPPP2/443-106/14-2/BH, stwierdzając, że podatnik może wziąć pod uwagę marżę, którą zwykle stosuje się przy realizacji podobnych usług (czyli marżę historyczną).